Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. juni 2006 - 18:08 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kan søgemaskiner bedst lide adresselinien?

Hej Eksperter!

Står og skal til at finde ud af hvordan mine siders adresse skal se ud... I mine overvejelser er jeg blevet i tvivl omkring om det er bedst at lave æ ø å om til ae oe aa eller bruge php's urlencode-funktion som fx laver ø om til %F8 og mellemrum om til +

I brugerens øjne ser det jo lidt mere rodet og ubrugervenligt ud, men optager google bedre siden hvis det er sådan adressen ser ud? Eller skal man blot lade den stå med danske tegn og rigtige mellemrum?

På forhånd tak :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2006 - 18:16 #1
hmmmmm de kan selvfølgelig lide engelske karakterer, altså ikke æø og å, men jeg tager selv et helt andet udgangspunkt. Jeg navngiver filerne (og dermed url'erne) med søgeord. Hvis et af mine valgte søgeord f.eks. er blåbærtærte så vil jeg have en fil der hedder blåbærtærte.htm da det er sådan brugerne vil skrive når de søger.

I øvrigt er det min opfattelse at google faktisk godt ved at ø, oe og %F8 er det samme, Hvis du søger på søgemaskinepositionering kan du se alle eksempler
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. juni 2006 - 18:22 #2
det er nemlig det min mening er at lave lidt mod_rewrite via htaccess også gøre siderne lækrer for google ved at kalde dem det de er også skjule sidens id i starten af adressen...

Men hvad er bedst af nedenstående:
www.mitdomæne.dk/2311/Mit_æbletræ_vokser_årligt_når_det_får_fløde.htm
www.mitdomæne.dk/2311/Mit%20æbletræ%20vokser%20årligt%20når%20det%20får%20fløde.htm
www.mitdomæne.dk/2311/Mit+æbletræ+vokser+årligt+når+det+får+fløde.htm

og igen af dette:
www.mitdomæne.dk/2311/Mit_æbletræ_vokser_årligt_når_det_får_fløde.htm
www.mitdomæne.dk/2311/Mit_aebletrae_vokser_aarligt_naar_det_faar_floede.htm
www.mitdomæne.dk/2311/Mit_%F8bletr%F8_vokser_%F5rligt_n%F5r_det_f%F5r_fl%F2de.htm

og igen hvad er bedst af htm og html ?

Jeg er ikke rigtig inde i SEO så derfor vil jeg gerne have et bud på hvordan jeg skal skrive det :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. juni 2006 - 18:24 #3
Hvordan vil google skrive adressen på deres side? for det tæller jo også lidt omkring hvordan brugeren kan se adresen inden de går ind på siden
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2006 - 18:29 #4
Jeg har ikke bemærket den store forskel i forhold til google, jeg skriver det selv som brugerne ville søge i google altså.

www.mitdomæne.dk/2311/Mit æbletræ vokser årligt når det får fløde.htm

Med mellemrum og det hele
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. juni 2006 - 18:30 #5
okay det bliver mit sats så :) kan se at din side på http://www.google.dk/search?q=søgemaskinepositionering står som jeg gerne vil have den stående - dog sender google mig til siden hvor teksten er ændret, men sådan har du ikke døbt den?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2006 - 18:35 #6
Den er oprindelige lavet i fronmtpage, der laver disse tegn automatisk jeg har selv døbden den uden unicode tegnene
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. juni 2006 - 18:37 #7
http://demo.htmlshop.dk/27/Bordtennis/Borde/ <- sådan bliver linkene (to produkter og menuen) - det var sådan du ville have gjort det ikke?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2006 - 18:53 #8
måske med den tilføjelse, hvis det er muligt http://demo.htmlshop.dk/27/Bordtennis/Borde/borde.htm

Da det giver søgeordet endnu engang på en måde der ikke er spam og derfor fuldt lovligt
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. juni 2006 - 19:35 #9
Det er ikke umiddelbart muligt da selve strukturen er bygget op omkring at kategorier fungere som mapper og de underliggende produkter er så filer under mappen :)

Men tak for hjælpen
Avatar billede clsc Praktikant
16. juni 2006 - 18:30 #10
Det er en rimelig dårlig ide at bruge mellemrum i URL'er. Ikke så meget på grund af søgemaskiner, mere på grund af links (og dermed indirekte pga søgemaskiner).

Se f.eks. "15/06-2006 18:29:18" af bufferzone herover, så kan du tydeligt se hvorfor: Link-delen stopper ved første mellemrum. Det samme sker i emails, og andre steder hvor links konverteres automatisk. Plus at det ved "copy paste" ofte kan være at markeringen skiller ved mellemrum.

Du får kun problemer med dette. Især da nogle links vil opstå med "%20" og andre uden så hver side vil optræde med flere forskellige URL'er i søgemaskinernes kataloger.

Meget dårligt tænkt af bufferzone at anbefale dette; det er næsten det værste du jan gæøre.

Danske specialtegn er en ulempe i forhold til udenlandske brugere, eller endda danske brugere hvis de tilfældigvis bruger et tastatur uden danske specialtegn.

"URL-ificeringer" som "%F5" og lignende er heller ikke anbefalelsesværdigt, da en normal bruger som ser sådanne tegn i et søgeresultat, eller i en link kan tro at det ser uprofessionelt ud, eller direkte er en fejl-side.

Jeg anbefaler at bruge plus-tegn eller minus-tegn som skilletegn mellem ord. Hellere minustegn end plustegn, af hensyn til at det ser bedre ud, er mindre "nørdet" on nemmere at læse. Alle søgemaskiner anerkender begge som skilletegn.

Mht tegn har bufferzone ret i at google godt kan oversætte mellem oe, ø. Ikke desto mindre anbefaler jeg oe, ae, aa, i filnavne af hensyn til de brugere som færdes på nettet og som ikke alle vil have et dansk tastatur.

Søgninger på Google bliver desuden i noget omfang katalogiseret efter sprog, så hvis du også vil optræde i søgninger på andet end "google.dk" med en dansk browser og en dansk sprogindstilling, så er det en fordel at undgå danske specialtegn.

Sådst er der internationale specialtegn, som i visse browsere vil ligne æ,ø,å til forveksling, men som rent faktisk ikke er det, så også her er der mulighed for fejl.
Avatar billede clsc Praktikant
16. juni 2006 - 18:32 #11
For direkte at *svare* på dit spørgsmål, så er Google fuldstændig ligeglad om adresselinjen er skrevet på den ene eller den anden måde. Der er ingen af de eksempler du har skrevet som ikke kan indekseres.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
16. juni 2006 - 19:01 #12
Okay, mange tak for dit synspunkt til min problemstilling! Det er helt sikkert taget til eftertrækning...

Lige for at være helt sikkert, så hvis jeg døber en fil oel.htm så vil den danske bruger kunne finde filen ved at søge på "øl" ?
Avatar billede apo Praktikant
16. juni 2006 - 19:43 #13
Hvis ordet 'øl' indgår i en tekst eller et billede på siden, og hvis Google ellers har kunne indeksere siden, kan jeg ikke se hvorfor en bruger ikke skulle kunne finde din side ved at søge på 'øl' (hvis ellers din side vises på nogle af de første resultatsider for søgeordet, som brugeren får frem på Google).

At have et specifikt søgeord i URL'en eller i filnavnet gør blot, at søgeordet forekommer endnu en gang på siden - jo flere gange et søgeord forekommer på en bestemt side desto højere relevans har siden når der bliver søgt på ordet.
Avatar billede apo Praktikant
16. juni 2006 - 19:45 #14
"... eller et billede på siden ..." = eller i et billedes filnavn og/eller 'alt-tekst'...
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
16. juni 2006 - 20:06 #15
var også mere for at finde ud af om "oel" ville tælle som en ekstra forekomst af øl hvis filnavnet hed det? (ved godt at det ikke er det eneste der tæller)