Avatar billede buch73 Nybegynder
15. juni 2006 - 20:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PC starter ikke altid op. Total død når der trykkes på knappen.

Hej

Jeg har et lidt mærkeligt problem. Jeg har lige skiftet HD i mine forældres comp og inst ny org XP og OFFICE osv og comp virkede fint.
Næste morgen ringer min mor så at hun ikke kan starte den op.
Da jeg så kommer derned, starter den med det samme jeg trykker på knappen. Vi slukker og starter mindst 10 gange den dag men pludselig vil den ikke igen. Jeg finder så et IDE stik til floppy drevet som muligvis sad lidt løst og tror problemet er løst.
Men nej, igen i dag er den gal igen. Det har aldrig været galt før og HD er det eneste jeg har udskiftet. Men jeg holder jo på at selvom HD fejler på en eller anden måde, kommer der lidt lys i comp eller den bibber eller får skærm igang med fejl. Men absolut intet sker.

De har så fået gang i den igen, jeg sagde at de skulle prøve at tage strømmen fra den lidt og sætte i igen og det hjalp.

Men hvad kan der være galt?

Jeg vil jo gætte på at det kan være PSU som er lidt defekt, tryk/start knappen måske, men synes ikke det lyder så sandsynligt. Kan det hjælpe at resette bios?
Eller kan det være HD som gør at den ikke starter overhovedet?

Håber på lidt gode råd, kan jo tage en hulens tid, hvis jeg skal finde fejlen når det er sådan noget periodisk noget..
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juni 2006 - 23:38 #1
Jeg tror at det er PSU'en der ikke kan levere nok strøm her i varmen (spænding). Jo varmere PSU'en er, jo dårligere er den til at generere/holde den rigtige spænding. Det gælder specielt lidt ældre PSU'er.

Du kan evt. låne ledningerne fra PSU'en i en anden computer, for du behøver ikke at pille den gamle ud, før du har konstateret at den ikke fungerer ordentligt.
Avatar billede buch73 Nybegynder
16. juni 2006 - 06:50 #2
Ja det kan jo godt ske varmen har spillet lidt ind. Jeg har en ny liggende og kan prøve at sætte den i hurtigt, så kan jeg se om det sker igen.
Men lader lige stå åben , hvis der er andre forslag. Du må gerne smide et svar imens :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juni 2006 - 08:52 #3
jo, hvis du lover at afvise det, hvis det ikke er PSU'en.
Avatar billede buch73 Nybegynder
22. juni 2006 - 19:11 #4
Det har trukket lidt ud for comp virkede i nogle dage uden problemer og jeg var faktisk "bange" for at det bare var netstikket bagi som sad lidt løst. Ville have været lidt pinligt. Men den har så været galt igen nogle gange og kan måske starte hver 10 gang. Så fik skiftet PSU for 2 dage siden og siden har den startet hver gang. Så det har vist været den som har været lidt defekt. Tak for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2006 - 20:10 #5
Velbekomme :-)