Avatar billede totalpc Seniormester
19. juni 2006 - 21:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

sælge hus - robinhus erfaringer ?

Hejsa
Er der nogle der har erfaringer med at sælge hus gennem Robinhus eller kender nogle?

Vi overvejer at bruge Robinhus, men er også meget fristen til en "almindelig" ejendomsmægler.
Lad mig få for og imod!
Avatar billede martin_moth Mester
19. juni 2006 - 22:00 #1
Når jeg engang skal sælge vil jeg forsøge at sælge privat. Finde køberen selv (den blå avis, egne annoncer osv), og derefter dele advokatudgifter med køberen.

Da vi sparer fx. 100.000 i salæg, men kun bruger fx. 50.000,- i advokatbistand, kan vi dele de 50.000,- vi sparer mellem os, køber og sælger.

De uhyrlige gebyrer ejendomsmæglere tager fatter jeg ikke - hvorfor skal det være en %-sats af husets værdi? Hvorfor skal det koste dobbelt så meget at sælge et hus til 3 mio som et til 1,5 mio?

Nå - det var vist off topic. Sorry :o)
Avatar billede haverslev Novice
20. juni 2006 - 08:24 #2
Er faktisk selv igang med hussalg/køb pr. 15/7
Kender ikke til Robinhus, udover jeg ved at "salg" er lidt billigere pga at sælgerne SELV står for fremvisning af hus/grund/lejlighed.

Mit nuværende hus har jeg selv fundet en køber til og derefter lavet en aftale med den lokale EDC mægler om at lave div. papirer ifm. med handlen - pris incl. moms 10750,-kr. Hvis det var en "normal" EDC handel, pris ca.75000,-kr.
Dertil skal betales for tilstandsrapporten, som jeg mener er et "must" da du ellers selv står med ansvaret, for skader/mangler de næste 20 år - pris 6000,-kr + ejerskifteforsikring (disse varierer efter husstørrelse/art)
Samt en advokat til udarbejdelse af skøde/pantebrev - pris 4000,-kr.

Så ialt 20750,-kr.
Avatar billede mobius6 Juniormester
20. juni 2006 - 08:45 #3
08:24:57 - helt sikkert, do it your selfish. ingen grund til at kaste 100k ud af vinduet for at have en eller anden klovn vise huset frem et par gange.
Avatar billede cpacan Nybegynder
20. juni 2006 - 10:04 #4
Du kan jo vælge selv at annoncere uden mægler på Robinhus - det koster ikke meget (max. 2.495,-) og giver samme annonceeffekt, som når du har Robinhusmægler på til en pris af 25.000,-.
Jeg kender en, som lige har solgt hus via Robinhus + mægler, det gik fint. Han fremviste selv, og mægleren lavede aftalen.
Vi solgte vores lejlighed vha. en annonce på boligportal.dk til 495 kr. og fik en boligadvokat til at lave købsaftale + håndtere flowet for 12.500,- Samlet regning var på 13.350,- for en lejlighed til 2.150.000,- Ejendomsmæglerne ville have et sted mellem 74.000,- og 120.000,- for det samme arbejde. Vi fremviste selv 8 gange, så var den solgt - pæn timeløn, og så skattefri:-)
Når det er et hus, så er det korrekt, at du skal betale tilstandsrapport samt tilbyde at betale halvdelen af ejerskifteforsikringen (i alt ca. 10.000,-)
God fornøjelse:-)
Avatar billede rynke10 Novice
20. juni 2006 - 10:17 #5
Martin -> hvis din advokat tager 50.000, så burde du nok overveje at finde en anden ;-)
Man deler ikke advokatudgifterne, men betaler sin egen advokat. Foreslår advokaten eller mægleren at man bruger samme advokat som sælger/køber, så skal man først skifte. Vil en advokat repræsentere begge parter, så er han mindre værd end brevpapiret.
Inden man sælger selv, så er det nok en idé at få en vurdering først. Det hjælper ikke noget at spare 50.000 i salær, hvis huset kunne være solgt til 150.000 mere. Det er jo penge lige ned i lommen.
Jeg oplevede endda at få mere for et hus, end jeg havde forlangt. Der var 2 købere og mægleren sagde så at de skulle byde. Den ene bød så 65.000 over prisen.
Havde køberne været smarte, så havde de bare forlangt at få en slutseddel, fordi de var først. Jeg grinede så hele vejen hen til banken :-)
Avatar billede totalpc Seniormester
20. juni 2006 - 11:51 #6
Tak for input. Nu er det en gård vi skal sælge så der er også nogle overvejelser der. Vores Danbolig mægler har gjort opmærksom på mange finurligheder som ingen af de andre (Robinhus, Edc og nybolig) mæglere har snakket om, ved salg af gård med jord og driftsbygnigner. Så Danboligmægleren virker meget mere troværdig. En gård som vores vil vi vurdere til at være svært selv at finde en køber til specielt fordi vi gerne vil have solgt så hurtigt som muligt. Robinhus er heller ik solgt eller gratis som de andre. Der er det 25000 uanset om det bliver solgt eller ej. Jeg vil prøve at presse Danbolig i salær og se hvad jeg kan få dem ned på. Konen har sagt at hun ik viser noget som helst frem(heller ik huset;) ) Så det er jo også en vurdering man må tage med.....Nogle der vil have point?
Avatar billede haverslev Novice
20. juni 2006 - 12:43 #7
Ang. landbrug / gårde, så har jeg lagt mærke til noget, ala det du selv påpeger, nemlig at der er lidt af en opdeling blandt mæglerne.
Jeg bor i Himmerland og her kan vi se, at der er "lokale" mæglere der sælger gårde.
De kendte mæglere som Nybolig, EDC, HOME osv, de sælger meget sjældent lanbrug med flere tønder land jord til.
De har KUN nedlagte landbrug eller hobby landbrug, så det kan muligvis forklare det du selv er inde på, med de mange finurligheder.
Avatar billede annacecilie Nybegynder
08. marts 2014 - 21:15 #8
Hvis der skulle sidde en læser eller to, der gerne vil vide mere om selvsalg af bolig herunder Robinhus og andre boligportaler, så kan jeg anbefale at besøge http://selvsalgsguiden.dk/