Avatar billede tullemor Nybegynder
22. juni 2006 - 13:50 Der er 3 kommentarer

Labels på x-aksen (ændre brugt plads)

Hejsa. Så har jeg et problem. Jeg har et søjlediagram hvor x-aksen består af forskellige nøgleord (hvoraf nogle er ret lange og nogle består af flere ord). Jeg har ingen problemer med at lave selve søjlediagrammen men nu vil jeg meget gerne "tildele" mine nøgleord noget mere plads på "bekostning" af den plads som selve søjlediagrammet skal optage. Altså mere plads til nøgleord og mindre plads til diagrammet. Men det kan jeg simpelthen ikke få Excel til at acceptere. Hvis jeg gør diagramområdet mindre så følger nøgleordene med i samme størrelse som før og omvendt hvis jeg gør diagramområdet større... Hvordan pokker får jeg ændret det??
Avatar billede excelent Ekspert
22. juni 2006 - 14:52 #1
dobbeltklik på en labeltekst
så kan du ændre skriftstørrelse m.v.
evt. jusere teksten på skrå osv.
Avatar billede larsroan Nybegynder
22. juni 2006 - 21:06 #2
Du har tre alternativer;
1. Holde teksten vanret - so bryter teksten (dine ord) nedover på flere linjer - automatisk. Ret mange linjer om du vil.
2. Justere teksten på skrå - men da med en vinkel på ikke mer enn ca 30 grader.  Så kan du
få ret lange setninger.  I så fal kan du ikke bryte teksten over flere linjer.
I begge disse tilfeller er det smart å eksprimentere med ulik skriftstørrelse - som foreslått.

3. Et siste alternativ er at du tar bort all label-tekst for så manuelt å sette inn tekstbokser og plassere/formatere disse akkurat slik du vil ha det.  Men dette krever mer arbeid.  Men dersom det ikke er mer en noen få søjler så kan dette være et godt alternativ.  I så fall skal du produsere èn label - ferdig formatert med tekst, farve, osv - så kopierer du denne og limer inn kopier.  Og så endrer du teksten og plasserer disse optimalt i forhold til søjlene.  (Her kan du også gjøre det motsatt; sette inn tekstbokser, skrive inn tekst.  Hvor på du formaterer optimalt den første, klik denne på den grå kanten (av tekstboksen), så dobbel-klikker du snarveien "Kopier format" (den gule malerkosten) og til slut klikker du på alle de andre boksene.
Lykke til!
Avatar billede excelent Ekspert
25. juni 2006 - 15:57 #3
*