Avatar billede downshooter Nybegynder
29. juni 2006 - 11:21 Der er 2 kommentarer

powerknap laver shutdown now

Jeg er gået i gang med at lege med lidt debian, jeg er ikke super skarp i det på nogen måde, og skal derfor bruge lidt hjælp, på sigt er det meningen at min maskine skal fungere som web/mail/teamspeak server. og jeg er allerede godt i gang med nogle af tingene. Da det er at min maskine ikke rigtigt køre noget vigtigt endnu (mailserver) så slukker jeg min maskine hver dag, for at spare på strøm natten over.

det der ¨så irritere mig er at jeg skal hen og skrive "shutdown now" for at den slukker, og lukker de scripts jeg bruger til teamspeak rigtigt ned, for hvis jeg ikke gør det kan jeg ikke starte teamspeak når jeg tænder maskinen igen.

så mit spørgsmål er. kan man ikke ændre på hvordan debian reagere når jeg trykker på powerknappen på min computer, altså så den automatisk skriver "shutdown now"? jeg prøvede i går at trykke på knappen, men da jeg gjorde det slukkede maskinen lige med det samme.

håber der er nogen som kan hjælpe mig.

/Kenneth
Avatar billede noerbo Nybegynder
30. juni 2006 - 17:47 #1
Hvis du starter menuconfig for din kernel og kigger i Power management options(ACPI, APM) -> ACPI og vælger help for button står der at der kører en deamon som læser fra /proc/acpi/event, hvis brugeren vil styre nedlukningen af computeren.
Avatar billede downshooter Nybegynder
15. juli 2006 - 12:50 #2
svare lidt sent, men har været på ferie.

jeg kender ikke ret meget til debian endnu, jeg ved slet ikke hvordan jeg starter menuconfig, kan du præcisere det lidt ?