Avatar billede gnowak Nybegynder
29. juni 2006 - 20:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA Excel - At finde celler med en bestemt baggrundsfarve.

Hvordan søger man efter celler i VBA med en bestemt baggrundsfarve.. tænker på om der er en funktion eller om man skal lave noget manuelt? Det skal være i kode, ikke den manuelle søgning, fra Excel brugerfladen.

Jeg har nogle celler der eksempelvis er pastelgrønne, og dem skal jeg finde, for at jeg kan åbne dem, så de kan redigeres, når arket er beskyttet. Det er en procedure som kun skal udføres én gang, hvorfor hastigheden ikke er afgørende.
Avatar billede excelent Ekspert
29. juni 2006 - 21:04 #1
Avatar billede excelent Ekspert
02. juli 2006 - 09:20 #2
Sub find()
Dim x
ActiveSheet.Unprotect
For Each x In Range("a1:r100") 'ret til aktuel område
If x.Interior.ColorIndex = 35 Then
    x.Locked = False
End If
Next
ActiveSheet.Protect
End Sub
Avatar billede gnowak Nybegynder
02. juli 2006 - 11:14 #3
Super!

Har lige tweaket det lidt, så farven vælges ud fra den aktive celle og alle celler i arket låses inden de farved åbnes.

Sub find()
    Dim x
    Dim color As Integer

    ActiveSheet.Unprotect
    color = ActiveCell.Interior.ColorIndex 'Vælg den farve som som den aktive celle er

    'Lås alle celler
    Cells.Select
    Selection.Locked = True

    For Each x In Range("a1:r100") 'ret til aktuel område
        If x.Interior.ColorIndex = color Then
            x.Locked = False
        End If
    Next
    ActiveSheet.Protect
End Sub
Avatar billede gnowak Nybegynder
02. juli 2006 - 11:19 #4
Hmm, hvordan redigerer jeg i de kommentarer jeg har sendt? Kan man det??
Avatar billede excelent Ekspert
02. juli 2006 - 12:05 #5
nej kan ikke redigere kommentarer