Avatar billede firehat Nybegynder
05. juli 2006 - 23:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man styrer to servo-motorer fra en PIC16F84?

Hej,

Jeg har sat mig for at lære og programmere en PIC. Har fundet et par guides til PIC 16F84, og har derfor tænkt på denne (derudover kan jeg nemt skaffe den og et programmerings "board" til den).

Målet er at lære og styre to servo-motorer fra PIC'en, og spørgsmålet er derfor:
Kan det lade sig gøre at styre to servo-motorer fra PIC 16F84?

Tak på forhånd!
Mikkel
Avatar billede t-bee Novice
06. juli 2006 - 09:16 #1
Ja, det er intet problem, servomotorerne fra RC modeller er styret af et pulsbreddemoduleret signal. en clock cycle skal vare ca. 20ms og positionen er styret af, hvor længe signalet er højt. 1ms giver fuldt udslag til den ene side, ved 1,5ms er servoen i midterposition, og ved 2ms er der fuldt udslag til den anden side. Så hvis du sætter et ben højt, og venter 1ms, og derefter venter 0-1ms alt efter ønsket position, sætter lavt, og derefter bør det samme med næste kontrolben, så har du 16-18ms til at afvikle program før du skal gøre det igen.
Avatar billede firehat Nybegynder
06. juli 2006 - 09:53 #2
Flytter motoren sig hvis man ikke giver den et signal igen efter de 18 ms?
Avatar billede t-bee Novice
06. juli 2006 - 10:18 #3
Det kan jeg ikke helt huske, tror måske den går i midterposition. Du kan evt. prøve at styre servoen helt til den ene side med en alm. servostyring, og så afbryde styresignalet og se hvad den finder på. Mne du burde jo have massere af tid til at generere styresignalet, især hvis du kan bruge timer & interrupt til det. Men forresten er 16F84'eren ved at være en gammel sag, 16F88 kan det samme og meget mere og har samme pinout, så den er måske værd at kigge på!
http://www.finitesite.com/d3jsys/16F88.html
Avatar billede firehat Nybegynder
22. juli 2006 - 17:37 #4
Undskyld jeg ikke har fået svaret endnu. Jeg har købt en programmer på ebay, og har besluttet mig for at bruge en 16F628 istedet. Jeg har set på 88'ern, men kunne ikke købe den i Brink, som (efter min viden) er den eneste butik der sælger elektronik i en rimelig afstand fra Roskilde.

Har nogle problemer med at få programmeret chippen, jeg for en fejl når jeg prøver at skrive til chippen, nedmindre jeg prøver kun at skrive nuller til den - så går det fint? Nogen ide til hvad det kan være?
Avatar billede t-bee Novice
24. juli 2006 - 18:54 #5
Hvilken model PIC brænder har du?
Hvis du har code protect bitten sat, så kan indholdet af flashen ikke læses udefra, det kan altså godt være det rigtige der er på, men du kan ikke bekræfte det, så slå CP fra, Det er vigtigt at dine configuration bits er sat korrekt mht. oscillator, watchdog m.v.
Avatar billede firehat Nybegynder
24. juli 2006 - 22:53 #6
Hej,

Jeg har slået code protection fra. Hvordan finder jeg ud af om watchdog o.l. skal være slået til? Umildbart bruger jeg det ikke i min code.

Jeg har skaffet PIC16F88, er der nogen forskelle i at programmere den? (ikke med hensyn til koden, men indstillingerne for programmeren) Går ud fra jeg hellere skal bruge 88'ern?

Du kan se min PIC-brænder her: http://cgi.ebay.com/USB-Power-Microchip-PIC-Programmer-16F690-18F4550_W0QQitemZ230006139358QQihZ013QQcategoryZ4661QQrdZ1QQcmdZViewItem
Avatar billede firehat Nybegynder
08. august 2006 - 22:13 #7
Har fået det til at virke :) Havde sat chippen forkert i programmøren.

Mange tak for hjælpen, lig et svar for at få dine point.
Avatar billede t-bee Novice
09. august 2006 - 09:39 #8
Nåja, de små detaljer:) Cool det virker!