Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
11. juli 2006 - 17:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

To mail adresser i samme email program, men sortereret i to dele?

Hej!

Er det muligt at benytte to email adresser, i samme email program, men på en lidt sortereret måde, så in/out-box, trash, ... og alle de der mapper f.eks. ligger som undermapper til en mappe, der f.eks. hedder ens email adresse, som de så bliver sortereret efter?

Hvis vi tager et eksempel - Knud administrere mysite.dk, men har også sin private mail adresse -

Så noget lignende, at knud@hansen.dk's mails kommer ind i knud@hansen.dk->inbox, osv. og de slettede objekter ligger i knud@hansen.dk->trash, men Knud's mails på mysite.dk domænet kommer ind under kh@mysite.dk->inbox, etc. og samme med slettet post i kh@mysite.dk->trash, osv..

F.eks. Microsoft Outlook, er glimrende, da det kan ligge i traybakken og samle mails op i bagrunden osv... Og komme med en lille besked på skærmen når man har modaget en ny mail, osv.. Men er der nogen vej her, til at gøre det sådan? Har prøvet, men kan kun få Outlook til at placere alle email konti, i samme "privatmappe"-fil/mappe/whatever.

Hvilket jeg ikke synes om, vil gerne have det sådan lidt lgisom sortereret i to filer, og to forskellige "private mappe"-mapper i sidebjælken...

Håber nogle kan hjælpe mig - og håber at mit eksempel med ham fantasifyren Knud er godt nok - selvom det måske ikke er særlig konkret. :-)

På forhånd tak.

d4rkd3vil
Avatar billede overchord Nybegynder
11. juli 2006 - 17:20 #1
En alternativ loesning til outlook er at bruge Thunderbird. Her kan man uden problemer oprette seperate inboxe, trash osv til hver konto du har liggende. Naar man opretter en konto og indstaster login, pop-server osv er der en mulighed for om kontoens mails skal sendes til den globale indbox eller sin egen sektion.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
11. juli 2006 - 17:59 #2
Okay... Men findes der ikke nogen veje med Outlook, udover det at oprette profiler hvor man kun har en aktiv adgangen?

Kan nemlig specielt godt lide det halløj med ikonet i traybakken ;-)
Avatar billede miqe Nybegynder
11. juli 2006 - 18:11 #3
Outlook er ikke særligt godt gearet til det du ønsker. Dér er Thunderbird meget bedre.
Det kan dog godt lade sig gøre at have 2 eller flere email konti i samme profil, men du skal bare selv oprette undermapper og oprette filtre der fortæller hvilke mails går hvor.
Dermed skal du have oprettet et filter der fortæller mailen at den skal fra indboxen over i din anden indbox. Ligesom i Thunderbird kan du dog lave ret avancerede filtre der fortæller hvilke mails skal gå hvor.
En egentlig opsætning hvor du har adskildt de 2 emailkontis indboxe uden at skulle opsætte filtre, har du ikke i Outlook efter min overbevisning.
Da langt størstedelen af virusmails og andet ubehageligt er rettet mod sikkerhedsbrister i Outlook ("Fejl 40" includeret), kan det på det varmeste anbefales at migrere til Thunderbird, med mindre du er afhængig af Outlooks kalendersystem eller syncronisering med en windows-PDA.
Avatar billede miqe Nybegynder
11. juli 2006 - 18:27 #4
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
11. juli 2006 - 18:34 #5
Okay, kigger lige p ådet ldit senere på aftenen. :-)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
12. juli 2006 - 00:09 #6
Synes godt nok stadig lidt bedre om Outlook. :S
Avatar billede miqe Nybegynder
12. juli 2006 - 15:27 #7
Hæhæ! Vanens magt er stærk!
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
12. juli 2006 - 15:31 #8
Hehe jep..

Gider bare ikke skifte profil hver gang, og genstarte programmet. Men svært at venne sig til at begynde at bruge noget andet, engang imellem. :-)
Avatar billede munki Nybegynder
13. juli 2006 - 19:15 #9
Du kan sagtens gøre dette I f.eks Microsoft Outlook, så skal du ind og kigge på regler, hvor du kan oprette en regel, hvor ved hvis du får en mail fra pågældende konto skal den flyttes til en bestemt mappe.

Dette kan lade sig gøre både i Thunderbird, og i Microsoft Outlook. (Jeg benytter selv funktionen i Microsoft Outlook)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
13. juli 2006 - 20:11 #10
Okay munki, kan du beskrive nærmere om hvordan? :S

Er ikke så meget inde i 'dybden' med MS Outlook..
Avatar billede munki Nybegynder
13. juli 2006 - 21:07 #11
Ja, det kan jeg. I MS Outlook, er der et punkt (under funktioner) som hedder 'Regler og Beskeder' i denne funktion er det muligt at oprette en såkaldt 'regel', -hvilket vil sige at du kan give besked om at når outlook modtager en besked fra en bestemt person, med bestemte ord i emne, eller fra en bestemt konto, -så skal den flytte/kopiere/slette  den gældende email.

F.eks kan du sige at hver gang du modtager en besked via din yndlings@mail.dk, skal den blive flyttet til mappen 'Lokale mapper->indbakke->Yndlings Mail' .

Eller

når du modtager en mail fra moster karen, skal den markeres med lav prioritet, samt flyttes til mappen 'Lokale mapper->indbakke->Mail fra familien' og evt. afspille en bestemt lyd.

Håber det var lidt mere i dybden, ellers skal jeg nok lave en pdf-guide til dig :)
Avatar billede munki Nybegynder
13. juli 2006 - 22:05 #12
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
14. juli 2006 - 00:04 #13
Sejt, egentligt noget ala det jeg søgte. Men tænkte nærmest på - om det var muligt, - ude i siden hvor du vælger mapper.

Så den der hedder "Private mapper", lave to af dem. Så hver mail har hver sin "hovedmappe" ude i siden, med samme undermaper (Indbakke, Sendt post, etc.). En pr. mail adr. Den vej jeg har forsøgt oprettede nemlig kun "Slettet post"-mappen der inde. :)
Det var lidt det jeg tænkte - men den her vej er også super til mit ønske om sorternig.

Læg et point og få svar. :)

Tak for den gode, og nemt forstående guide du har lavet :)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
14. juli 2006 - 00:20 #14
Hov...

Rettelse: Læg et svar, og få point.

..Tror jeg er blevet lidt træt :P
Avatar billede munki Nybegynder
14. juli 2006 - 22:36 #15
=) altid glad for at hjælpe .
Avatar billede munki Nybegynder
14. juli 2006 - 22:42 #16
:)