Avatar billede bjur Nybegynder
18. juli 2006 - 13:07 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Lån af penge til fritidshus/sommerhus hvilket selskab + andre sp?

Hej, jeg har lige nogle spørgsmål, der er vigtige jeg får svar på inden jeg investerer i bolig. Jeg er førstegangskøber og ikke så meget inde i tingene, så i må lige bære over med mig:

1. Hvilket kreditselskab kan det bedst betale sig at låne penge af? Her tænkes selfølgelig på renter osv.

2. Når man har fundet kreditselskabet, kan man så låne direkte, eller skal man gennem banken også går de direkte til de kreditselskab man har fundet?

3. Hvordan er reglerne for låne penge til fritidshus/sommerhus.
Normalt kan man låne 80% af værdien også resten hos banken eller anden part. Hvordan forholdet det sig til fritidshus/sommerhus. Har fra nogle hørt det var 60% og fra andre, at det var blevet lavet om til 80%.

4. Hvad kan man anbefale af låneform, når man er en arbejdende og en studerende? Afdragsfrit det første stykke tid måske, men hvad kan bedst betale sig? Garantilån eller renteloft lån eller...

Tak for hjælpen. Der er virkelig brug for det!
Avatar billede kenp Novice
18. juli 2006 - 13:31 #1
1: renten er ens hvis du vælger obligationsrenten.. hvis du vælger variabel så kan det være forskelligt.

2: nogle kan du gå til direkte andre skal du via banken.

3: 60% og vist over maks 10 eller 15 år.

4: tjaa som førstegangs køber ville jeg aldrig vælge afdragsfrit ej heller variabel rente.. specielt ikke her hvor renten stiger så fast rente og afdrag vhis du sprøger mig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. juli 2006 - 14:18 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2006 - 18:27 #3
renten er ens, men bidrag kan vaer eforskelligt

det er normalt at kontakte realkredit direkte - hvis du koeber gennem en
ejendomsmaegler, saa kan han/hun formidle kontakten (typisk til det
realkredit selskab der ejer ejendomsmaegler firmaet !)

renten er stigende og variabel rente lyder meget risikabelt

men derudover skal du overveje om det er tiden at koebe sommerhus - de er begyndt
at falde i pris - og hvis renten fortsaetter med at stige kunne de falde meget
i pris
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. juli 2006 - 20:24 #4
Hej
Jeg ville helt sikkert foretrække et fast forrentet lån , renten er stigende og det kan gøre at sommerhusene falder i pris . Med et fast forrentet lån har du lettere ved at slippe ud af det igen , fordi at får en kurs gevinst når renten stiger

Det er bare min mening
Avatar billede rynke10 Novice
19. juli 2006 - 07:19 #5
Normalt vil din bank kunne raade dig. Mange banker har jo et samarbejde med en kreditforening og der vil du sikkert kunne faa lidt rabat paa stiftelsen af laanet. Der er ikke den store forskel paa de forskellige, der er ikke nogen der lige er 1% billigere end andre.
Du skal nok goere op hvor laenge du vil have huset, eller regner med det. Et obligationslaan er det dyreste lige pt, men du har en fast rente og betaler af paa laanet. Selv om renten stiger meget, saa betaler du stadig det samme om 12 aar.
Mange er imod de afdragsfrie laan, for der skylder man stadig det samme om 10 aar. Men afdragene paa laanet er bare ikke ret store i starten af afviklingen. Har du et 30 aarig laan, saa kan du betale paa det i 8 aar og naesten skylde det samme.
Over en periode paa 10 aar kan du nok godt regne med at huspriserne er steget en del. Havde du for 10 aar siden koebt et hus med at afdragsfrit laan, saa ville du i dag stadig skylde det samme. Det ville nok ikke vaere det helt store problem, da huset ville vaere over det dobbelte vaerd, i forhold til da du koebte det.

Du kan NORMALT laane 60% til et sommerhus, men det er forskelligt. Ligger huset et sted hvor det maaske ikke er saa nemt at saelge, saa kan det vaere at de kun vil laane dig 40-50%, resten skal du saa financiere med udbetaling, banklaan eller pantebreve. Tror nu ogsaa at du visse steder kan faa et laan paa 80%, hvis det er et attraktivt sted.

Du skal jo se paa hvad du haar raad til. Variabel rente er jo billigere, hvis altsaa ikke renten stiger. Men du kan jo stadig lave laanet om, det er jo ikke saadan at du haenger paa en bestemt rente i 20 aar. Hvis du paa et tidspunkt tror at renten vil begynde at stige helt vildt, saa kan du laase den. Har du et fastforrentet laan, kan du ogsaa omlaegge laanet hvis renten falder.
Men gaa i banken, de kan bedst raadgive dig i forhold til det hus du vil koebe.
Avatar billede bjur Nybegynder
19. juli 2006 - 09:19 #6
Okay, mange tak for de gode besvarelser.
Dvs. den gængse holdning er altså at vente lidt endnu, da de vil falde i pris pga. rentestigninger?

Kan jeg give point til flere? Kan kun pt. give til kenp.
Avatar billede rynke10 Novice
19. juli 2006 - 09:56 #7
Det er jo svaert at spaa om priserne i fremtiden. Jeg tror nu ikke der vil komme et styrtdyk i huspriserne, men nok heller ikke de stigninger vi har set de sidste par aar.
Man skal jo ogsaa passe paa med at vente, det kan ogsaa blive dyrere.
Bed om et svar fra de andre, saa kan du fordele point som du vil ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2006 - 17:06 #8
Jeg vil ihvertfald kalde koeb af sommerhus lige nu for en hoej risiko investering.
Avatar billede bjur Nybegynder
22. juli 2006 - 10:09 #9
Har lige et sidste spørgsmål til:
Kan et af jer kloge hoveder regne en leje ud fra et givent beløb der skal lånes?
Skal låne 1013674,- til en variabel rente på 5,5%?
Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede rynke10 Novice
22. juli 2006 - 10:29 #10
NEj, men det kan du selv. Man skal vide lidt mere. Et slag paa tasken er omkring 5000 om maanened, inden skat.
Du kan selv beregne det hele paa bl.a. www.brf.dk se under beregninger.
Eller http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?endSSL=true&iwID=/privat/informationsside/realkredit/menu_beregn_realkredit_og_omlaegning.xml
Der er jo stor forskel paa hvilken type laan du vaelger. Om du laaser renten i 1 eller 5 aar, betyder en del.
Sommerhuse er ikke en hoejrisiko investering, med mindre man regner med at saelge det aaret efter. Koeber du et sommerhus og beholder det i 10 aar, saa vil jeg mene at det er den bedste pensions opsparing du kan lave.
Avatar billede bjur Nybegynder
24. juli 2006 - 10:03 #11
Tak for svarene allesammen. Da jeg var ude og kigge på det en sidste gang, viste det sig desværre at taget var pivråddent og skulle skiftes, så handlen faldt i vasken. Jeg har givet point til dem jeg kunne. Tak for hjælpen.
Avatar billede bjur Nybegynder
27. juli 2006 - 15:21 #12
Har lige et ekstra spørgsmål:
Jeg har danske bank, men da jeg skulle låne til et fritidshus, ville de tilbyde mig variabel bankrente på 5,75 %, fordi grunden til huset var lejet. Derfor snakkede jeg med Jyske bank som ville give mig en lavere rente. Nu ser jeg så på mybanker.dk, at det er den dyreste bank at tage lån i, så nu er jeg forvirret om jeg overhoved skal skifte til denne bank. Hvad siger jeres erfaring?
Avatar billede rynke10 Novice
27. juli 2006 - 17:53 #13
Min erfaring er at bankerne er en forretning. Hvis du forklarer Danske Bank at du kan faa det meget billigere et andet sted, saa plejer de at vaere til at handle med.
Har ikke lige proevet det med lejet grund, det kan da vaere at det aendrer lidt paa tingene og renten. Det er jo faktisk kun grunden der stiger i vaerdi, men det goer huset saa ogsaa, selv om grunden er lejet. Har aldrig helt forstaaet det koncept, det er jo lidt svaert at opsige lejemaalet og tage huset med sig.
Avatar billede bjur Nybegynder
31. juli 2006 - 14:32 #14
Okay, jeg har nu besluttet mig for at skifte bank til Jyske pga. langt bedre kundeservice, og de tilbød mig en variabel rente på 5,50 %, da jeg jo ikke kan tage et kreditforeningslån. Er det ikke okay.
Var inde på mybankers hjemmeside, og der skriver de at jyske bank er klart de dyreste i danmark og de var bondefangere. Jeg er førstegangslåner og har ikke så meget erfaring, men 5,5 % er da bedre og billigere end f.eks. danske bank, eller er det mig der er helt hen i skoven?
Avatar billede kenp Novice
31. juli 2006 - 14:33 #15
en variabel på pt. 5,5 er ikke så dårlig..

jeg kender ikke jyske bank, men har ikke hørt noget dårligt om dem. danske bank og nordea bruger jeg personligt ikke (har prøvet dem og ALDRIG mere)
Avatar billede bjur Nybegynder
31. juli 2006 - 21:02 #16
Hej igen. Skal lige høre, om du så evt. ikke lige kan skære ud hvad handelspris er.
Hvis der f.eks. er en vurdering på 300000kr og en handelspris på 400000kr så den offentlige vurdering bliver på 700000kr, hvad vil det så sige med de 400000kr?
Avatar billede kenp Novice
01. august 2006 - 08:51 #17
Fisk ... det der har jeg sku aldrig hørt om.. ihvertfald ikke lige stillet op på den måde..