Avatar billede compac Seniormester
23. juli 2006 - 15:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nyt vindue åbnes ved tryk på link

Hvordan får man sin link til at åbne i et nyt vindue - istedet for at gå videre til selve linken?

<LI><A href="side2.htm">Næste side</A>

måske noget med onClick??
Avatar billede apo Praktikant
23. juli 2006 - 15:21 #1
Du kan bruge almindelig HTML: target="_blank"

Eller java script: onclick="window.open(this.href, '_blank');return false"
Avatar billede compac Seniormester
23. juli 2006 - 15:48 #2
Jeg skal nok have det forklaret lidt nærmere. Det jeg er ude på er, at inholdet i "side2.htm" skal vises i et nyt vindue - uden det forrige bliver lukket.
Avatar billede apo Praktikant
23. juli 2006 - 17:18 #3
Og det gør du på én af følgende måder:

<li><a href="side2.htm" target="_blank">Næste side</a></li>

eller:

<li><a href="side2.htm" onclick="window.open(this.href, '_blank');return false">Næste side</a></li>

target="_blank" åbner linket i et nyt vindue uden, at lukke det første. onclick gør præcis det samme men bruges i stedet for target="_blank" hvis man skriver HTML 4.01 Strict da, man ikke kan bruge target="" i Strict-mode :-)
Avatar billede apo Praktikant
23. juli 2006 - 17:18 #4
kan = bør
Avatar billede knudgert Nybegynder
23. juli 2006 - 23:15 #5
Hvorfor omgå intentionerme med stroct (x)html, vil man åbne i et nyt vindue, så bruger man transistional.

En anden sag er at åbne sider i et nyt vindue er generelt en dårlig og irriterende ting.
Avatar billede apo Praktikant
24. juli 2006 - 18:00 #6
knudgert > Det må så være en individuel udtalelse. Jeg bliver netop irriteret hvis jeg følger et link til et eksternt site og, det _ikke_ åbnes i et nyt vindue.

Så skal jeg bruge tid på at 'bladre' frem og tilbage mellem sitene, eller selv åbne linket i et nyt vindue, hvis jeg gerne vil have begge sites åbne samtidigt.

Med mindre, der er tale om samtlige eller hovedparten af links, som linker til sider på det samme site (interne links), kan jeg ikke se noget 'dårligt' ved at åbne nye vinduer.
Avatar billede knudgert Nybegynder
24. juli 2006 - 21:17 #7
Du kan altid selv vælge om du vil åbne en side i et nyt vindue eller ej, men ikke modsat.

Og der links på den nye side, som også åbner i et nyt vindue, så sidder man måske hurtigt med fem - seks nye browserevinduer.