Avatar billede goaul Praktikant
23. juli 2006 - 22:52 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Spg. angående navneændring.

Såfremt man ønsker at ændre sit navn skal man ansøge om dette på kirkekonteret i det sogn man er tilknyttet.
Gælder det også selvom man ikke er medlem af folkekirken?
Skal en muslim f.eks. på et kirkekontor for at ændre sit navn?
Avatar billede tribalroots Nybegynder
23. juli 2006 - 23:09 #1
Du kan finde hvad du har brug for her inde: https://www.personregistrering.dk/index.php

Held og lykke! ;-)
Avatar billede goaul Praktikant
24. juli 2006 - 10:52 #2
Tjaa, tjoo .... har fundet en del lignende offentlige sider med google inden jeg stillede spørgsmålet, men har ingen steder fundet svar på mit/mine spørgsmål.
Avatar billede tribalroots Nybegynder
24. juli 2006 - 11:19 #3
Du kan ændre fornavn, mellemnavn og eget efternavn ved at henvende dig til kirkekontoret eller sognepræsten i det sogn, hvor du er døbt eller navngivet.

================================================
Navneskift for udlændinge
Udlændinge, som ønsker at ændre navn, skal kontakte Statsamtet på adressen:
Københavns Statsamt
Hejrevej 43
2400 København NV
tlf. 38 17 06 00.
Avatar billede ljm21 Praktikant
24. juli 2006 - 12:51 #4
Du skal henvende dig på kirkekontoret, da det er navnemyndigheden i Danmark. Det gælder for alle der er danske statsborgere.

Lars
Avatar billede goaul Praktikant
24. juli 2006 - 20:23 #5
Er pænt af jer at forsøge at hjælpe.
At man skal henvende sig på kirkekontoret, havde jeg fundet ud af (se spørgsmålet), men det jeg gerne ville vide var om dette også gjaldt for folk der ikke er medlem af folkekirken, samt f.eks. muslimer.
Vi taler naturligvis om danske statsborgere!
Forstår jeg de sidste 2 svar rigtigt, så mener i begge, at alle uanset tro (eller mangel på samme) skal på kirkekontoret.
Avatar billede goaul Praktikant
24. juli 2006 - 20:27 #6
Hov, opdagede lige at du tribalroots skriver: ... kirkekontoret eller sognepræsten i det sogn, hvor du er døbt eller navngivet.
Det er mig bekendt ikke korrekt. Så vidt jeg har fundet frem til skal man henvende sig på kirkekontoret i det sogn man tilhører. Dvs. der hvor man bor nu!
Avatar billede ljm21 Praktikant
24. juli 2006 - 22:45 #7
Det jeg forsøgte at udtrykke var at kirkekontoret i forbindelse med navneændringer er den myndighed man skal henvende sig til, ligesom Skat tager sig af alt hvad der har med skat at gøre. Kirkekontoret har som sådan ikke noget med den kristne kirke at gøre, når det fungerer som navnemyndighed.
Om sammenblanding så er hensigtsmæssig er en helt anden diskution...

Lars
Avatar billede tribalroots Nybegynder
25. juli 2006 - 09:01 #8
Mine 2 sektioner er kopieret fra offentlige sider, hvilket blot viser hvor flot offentligt ansatte har styr på lovgivning, fandt nok 3 forskellige udgaver, dette var blot den jeg valgte at sætte ind.  :D
Avatar billede goaul Praktikant
25. juli 2006 - 12:11 #9
Konklusion: Ateist, muslim, kristen eller whatever skal forbi kirkekontoret for at ændre navn.

Tak for hjælpen.