Avatar billede themepark Nybegynder
29. juli 2006 - 23:39 Der er 13 kommentarer

Ekstern og intern harddisk i et

Tja, lidt kryptisk titel, beklager men jeg kan ikke formulere det på bedre vis :(

Mit spørgsmål drejer sig om at jeg gerne vil købe en ny harddisk til min computer, umiddelbart ingen problemer der. Men jeg har tænkt på at jeg gerne vil have en ekstern/intern harddisk, der fungerer på den måde, at den kan installeres i computeren som enhver anden normal intern harddisk, evt. indeni et harddisk kabinet, men at man så også kan trække harddisk ud, tage den med sig, og sætte den til en anden computer via USB eller lignende.

Men jeg ved overhovedet ikke om det er muligt, ej heller hvad jeg i så fald skal søge på for at finde en sådan harddisk. Er dette muligt?

Hvis det er, vil jeg meget gerne have hjælp/gode råd til køb af en ny harddisk, evt. harddisk kabinet hvis det er nødvendigt for at få det til at fungere sådan som jeg har beskrevet. Det eneste krav jeg har til den harddisk jeg vil købe er at den skal være på præcis 100 GB, hverken mere eller mindre.
29. juli 2006 - 23:52 #1
... hvis du havde forestillet dig at ta' HD'en MED dit XP styresystem på putter i en anden hardware og rulle videre derfra så må du tro om igen...
Hardware skal være _meget_ ens for at den ikke skal brokke/brække sig ...

Men hvis det drejer sig om dine EGNE DATA så er det OK...
29. juli 2006 - 23:53 #2
... brug dog hellere en 'rigtig' USB/Firewire box ...

"...på præcis 100 GB, hverken mere eller mindre..." ???
Avatar billede themepark Nybegynder
30. juli 2006 - 00:07 #5
Ideen var at lægge både styresystem og data derpå, men okay, jeg dropper styresystemet så :) Og ja, præcis 100 GB, hvorfor i alverden skulle jeg have en større eller mindre harddisk, når jeg ved at det er den mængde plads jeg kommer til at skulle bruge? ;)

jacla, jeg har allerede luret på EDBpriser, det er ikke der er problemet, men det med at finde en harddisk der kan fungere både som intern og ekstern. Ikke sådan noget med at jeg skal åbne computeren for at få harddisken ud men at jeg kan trække den ud, evt. tage stikkene ud (jeg er ikke helt klar over om strømforsyningen ville gå til harddisk kabinettet eller harddisken selv), og så tage den med mig.

USB harddisk er vel beregnet kun til det og ikke til også at kunne plugges i som en almindelig harddisk...eller hvad?
30. juli 2006 - 00:36 #6
En USB harddisk BOX indeholder faktisk en alm. IDE/ATA HD ... sååå...
Avatar billede jacla Nybegynder
30. juli 2006 - 00:38 #7
Så skal du måske overveje en Harddisk skuffe!

Hvis det skal være en intern der skal være let at tage ud og sætte ind.

http://dk.kelkoo.com/b/a/ss_harddisk_skuffe.html

vh

Jan
Avatar billede themepark Nybegynder
02. august 2006 - 04:57 #8
Men det er vel bare det der hedder et lagrings kabinet på EDBpriser, jacla?

For hvis det er tilfældet så er vi vel der hvor vi skal være, for nu vil jeg så gerne have nogle anbefalinger på hvilke harddiske (husk, jeg snakker om harddiske til både intern og ekstern brug) og harddisk skuffe...eller lagrings kabinetter om man vil jeg kan/bør gå ud og købe.
02. august 2006 - 08:46 #9
Sådan en dims -> "Harddisk Skuffe ATA, Mobile Rack 100/133" ->
http://www.mm-vision.dk/default.asp?dvarenr=60451&menu=
skulle være mulig at bruge.
Bemærk at du egentlig skal have TO skuffer og ÉN ramme ...
Avatar billede jacla Nybegynder
02. august 2006 - 16:04 #10
Ved ikke præcis hvad et lagrings kabinet er, men en harddiskskuffe trækker du disken ud og sætter en anden i, uden at skulle flå kablerne af.
Avatar billede themepark Nybegynder
02. august 2006 - 16:38 #11
Ja, jeg er heller ikke selv helt klar over det, men det er ihvertfald en kategori på EDBpriser, som jeg formoder er det du kalder harddiskskuffer.

http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?Parent=&ID=270
Avatar billede themepark Nybegynder
02. august 2006 - 16:39 #12
dr1, øh...hvorfor ville jeg skulle bruge 2 skuffer? :S
Avatar billede jacla Nybegynder
02. august 2006 - 17:19 #13
Fordelen ved 2 diske er at du kan have en pc der altid køre og en disk du kan tage med dig, Hvis det er det der er dit behov.