Avatar billede themepark Nybegynder
02. august 2006 - 04:55 Der er 7 kommentarer

Programmerings sprog fra de gode gamle dage (80'erne)

I de gode gamle dage, dvs. noget af 80'erne og 90'erne, da de gode gamle spil som vi alle husker med barnlig glæde og lys i øjnene var populære må der jo have været brugt nogle gennemgående programmeringssprog.

Mit spørgsmål går på hvilke sprog der dengang oftest blev brugt til at lave de klassiske spil og hvilke programmer.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2006 - 08:02 #1
Der var to gode spil i DOS, der begge var programmert i BASIC, det ene program hed Snake eller noget i den stil og det andet skulle man bombe hinanden!
Avatar billede mcgoat Nybegynder
02. august 2006 - 08:47 #2
yep.. BASIC og QBASIC.. ahhh.. kan stadig huske da man sad og programmerede i det
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2006 - 09:01 #3
he he ja det var dage.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2006 - 13:01 #4
Basic
assembler
Turbo Pascal

har nok alle 3 været meget brugt
Avatar billede themepark Nybegynder
02. august 2006 - 16:36 #5
Kan I give nogle eksempler på nogle klassiske spil der har været lavet med de enkelte sprog? Specielt BASIC/QBASIC, jeg har selv programmeret meget i det men dog aldrig troet at det decideret blev brugt til at lave spil med (bortset fra gorilla spillet altså ;), jeg har mere fornemmelsen af QBASIC som værende et hobbysprog dengang.

Og det stemmer jo meget godt overens med hvad jeg selv har kunnet søge mig frem til. Men hvad med C/Turbo C? Jeg går ud fra at du med Turbo Pascal mener programmet, jeg har i hvert fald aldrig hørt at der skulle være en variant af Pascal, der hed Turbo Pascal.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2006 - 17:12 #6
Turbo Pascal er et produkt

men det indeholder saa store udvidelser i forhold til normal Pascal at man i
nogen sammenhaenge godt kan kalde det for en variant af Pascal

mit indtryk er at Turbo C og C++ ikke var naer saa udbredte som Turbo Pascal

de kom senere end Turbo pascal (1987 og 1991 versus 1983 siger Wikipedia)

og Pascal var suveraent det mest brugte sprog paa uddannelses institutioner
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 23:39 #7
themepark>

Tid at få afsluttet her ?