Avatar billede shemeri Praktikant
02. august 2006 - 15:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

GPS signal

Hej,

Jeg har købt en Haicom HI-302CF til min Ipaq 2210. Når jeg er hjemme, selvom jeg er tæt på vinduet, så er der ingen signal. Så mit spørgsmål, er det fordi jeg har en dårlig GPS reciever eller bare fordi en gps modtager kan ikke bruges indendørs?!

Hvad er bedst, en CF eller Bluetooth gps modtager?!

:-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. august 2006 - 15:13 #1
Det er helt normalt at en GPS ikke fungerer indenfor.
Nogle steder kan man med en SIRF III gøre nummeret, men forhold spiller ind.

CF eller BT - kommer an på temperament, selv har jeg kun leget med indbygget (mio168) og BT.
Uanset hvad du vælger, så kræver det strøm.
Ved CF slipper du for mere end 1 oplader kan man dog sige.
Til gengæld har du (måske?!) en mere sart enhed der ligger alene ved siden af en PDA fx - eller stikker ud.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2006 - 15:51 #2
enig med annika, specielt hvis du har nogle af de nye termoruder, der er beklædt med en fin metal film.
Avatar billede shemeri Praktikant
02. august 2006 - 16:26 #3
Hva er forskellen mellem alle de gps modtager som finds idag, er det deres precision eller bare mærker..

Jeg er helt ny i gps verden og derfor vil jeg gerne høre om den jeg har er god nok?! Eller kan man skaffe sig en langt bedre en.
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. august 2006 - 16:36 #4
Mærkerne er det vist nærmest hips som haps med.
Det der er vigtigt er hvilken type chipset der er i.

pt. er SIRF III den store, kan ikke lige huske de andre navne :/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2006 - 17:40 #5
Mærkerne er lige meget chipset og antenner er det helt store.

SIRF III er godt.

Quad-Helix antenner er bedre end patch antenner.

Men generelt er udstyret så godt i dag at du kun ser en forskel under tykt løvdække.
Avatar billede shemeri Praktikant
07. august 2006 - 15:14 #6
Tak for Jers svar :-) Jeg prøvede og find chipset på min HI-302CF men kunne ikke finde den. Er der nogen der ved om den jeg har som er HI-302 CF er god nok og god "precision"?!
Avatar billede mettedk Nybegynder
18. august 2006 - 15:06 #7
Hej Annika!

Det lyder som om du har ok styr på det her.
Jeg er ved at købe en PDA og er ved at blive
vanvittig over, hvor svært det er at få noget
ordentlig info., så håber du kan hjælpe mig.
Jeg vil meget gerne have en PDA med navigation, hvor
GPS-antennen er indbygget.Jeg har "studeret" mig til
at der er stor forskel på kvaliteten afhængig af styrken
af antennen. Som jeg forstår findes der tre niveauer, hvor
jeg skal gå efter den bedste. Hvad hedder den og hvor finder jeg
denne information under produktspecifikationerne.
Indtil videre er jeg gået efter en HP med tom tom navigation - fordi jeg
har fået at vide, at tom tom er det bedste system - er det helt forkert eller
hvordan?
Håber du kan hjælpe
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. august 2006 - 16:41 #8
Hej Mettedk.

Jeg er den lykkelige ejer af en Fujitsu-Siemens N560, der har GPS, med SIRF Star III chipsettet. Jeg bruger den ikke til navigation, men til www.geocaching.dk! Den er hurtig til at finde signal, og den er stabil selv i urban canyons (mellem huse). Jeg vil anbefale den meget varmt.

Jeg ved også at www.laptopworld.dk kommer med en anmeldelse af den inden alt for længe. Men indtil da kan du se en anmeldelse af Fujitsu-Siemens T830. Der er et rigtigt godt afsnit om GPS.
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. august 2006 - 16:51 #9
Hejsa Mette
Ja, det er lidt svært, især når man har krav, for sjældent man kan få alt på en gang.

Som du nævner er der flere typer GPS - den der er bedst er normalt Sirf III.
Til ren bilnavigation er det dog ikke nødvendigt at den er det - det er mere af betydning i skoven - men okay, i små gader omgivet af høje bygninger kan det også være dejligt :)

Hvilket mærke PDA du skal gå efter ved jeg ikke lige, men det er langt fra alle PDAere der har GPS.
2 ting jeg er glad for er dog hhv. BT (Bluetooth) for at koble op på nettet via mobil når jeg er langt hjemmefra (på skattejagt) - og Wifi så jeg kan småsurfe online, derfor fravalgte jeg intern GPS (i den sidste omgang).
Du skal gøre dig klart om du vil bruge PDAen til andet end navigation - hvis ikke, så vil det måske være en ide at se på PNA istedet.

Er det en PDA, fordi den skal bruges til andet, så er der snart udgivelse af TomTom6 - og Navigon6 (min favorit).
Men hvilket navigationsprogram er svært at sige - det er lidt som at sige at et mærke bukser er bedre end et andet - smag og behag.

Jeg har ikke tjek på hvilke PDAer der har GPS indbygget, og denne tråd ses nok ikke af så mange da den er i en anden(s).
Så vil lige råde dig til at lave en ny og / eller smutte forbi pocketfreak.dk's forum - der har de godt tjek på PDAer med indbygget GPS :)

Vedr. navigation, så vil jeg mene du bør besøge tomtom-user.dk (og tomtom.com) samt navigon-user.com (og navigon.dk) samt evt. andre navigation-systemers sider for at få en ide om fejl, og funktion i programmerne.
Det bedste er self. at stå med en PDA i hånden med programmet, men brug hellere tid nu på at finde det du ønsker, end at købe og fortryde :)
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. august 2006 - 16:52 #10
shemeri: kan jeg få dig til at lukke denne tråd, enten ved at acceptere svar hvis de var brugbare, eller ved at selv lægge et svar som du accepterer? :)
Avatar billede shemeri Praktikant
06. februar 2007 - 13:23 #11
tak :-)