Avatar billede taio Novice
05. august 2006 - 19:07 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

VBA kode til komprimer og reparer database

Hej alle eksperter.

Jeg sidder med en database som tid får fejlrecord pga. strømafbrydelse til computeren. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken vba kode jeg skal bruge for at aktivere komprimer og reparer database i access2000 ? jeg har brugt "DBEngine.RepairDatabase" i access97 men den virker ikke her i access2000.

Hjælp

På forhånd tak

Taio
Avatar billede mugs Novice
05. august 2006 - 19:22 #1
Ikke afprøvet, men fundet ved at søge på eksperten med søgeordet "compact":

http://www.eksperten.dk/spm/223963
Avatar billede taio Novice
05. august 2006 - 19:41 #2
Er det muligt at jeg bare får den kode som skal bruges, jeg kan ikke finde ud af alle de opsætninger. ?
Avatar billede mugs Novice
05. august 2006 - 22:19 #3
Du kan ikke komprimere en db samtidig med, at du afspiller en VBA kode, og det er jo det du efterlyser. Du kan i stedet vælge databasefunkrioner > Komprimer og reparer db.

Evt. kan du lave en handling i Windows scheduler der komprimerer db på bestemte tidspunkter.
Avatar billede taio Novice
05. august 2006 - 23:44 #4
Jeg tror at du har misforstået mig, jeg vil komprimer og reparer en database fra en anden database. ALtså køre en vba kode fra db1 og komp. og rep. db2. Men det skal gøres via en funktione, makro eller vba, da den som skal udføre det, ikke kender til access.. Håber du forstår mig bedre nu.. :-)

På forhånt tak
Avatar billede fynbohans Nybegynder
06. august 2006 - 13:25 #5
Du kan bruge SHELL enten i VBA eller køre det samme som du bruger VBA i en bat-fil.
Den db der skal komprimeres skal køres fra komandolinjen. Parametrene kan du finde i
Hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2006 - 14:05 #6
start/kør

"sti til msaccess.exe" "sti til database" /repair
"sti til msaccess.exe" "sti til database" /compact
Avatar billede taio Novice
06. august 2006 - 22:16 #7
Er der slet ikke en som kan fortælle mig en kort kode i vba, hvor jeg repair database 1 fra database 2 ??

Jeg vil lave en form med en knap, som repair en lukket database, altså en ikke aktiv database....fra en helt anden database. Database 1 og 2...??

Hjælp
Avatar billede fynbohans Nybegynder
07. august 2006 - 08:35 #8
Du laver en knap i formularen og VedKlik skriver du

Private Sub KNAP_Click()

            Shell "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE11\MSACCESS.EXE C:\Dokumenter\db2.mdb /compact"
End Sub

Stien til Access finder du lettets ved i Kør at finde programmet (Browse) og kopiere herfra. Derefter tilføjer du den db, der skal komprimeres.
Avatar billede taio Novice
07. august 2006 - 09:09 #9
Efter som fynbohans kom med en løsning, som jeg kunne bruge, giver jeg ham point. Tak for hjælpen til i andre.