Avatar billede Andarkelben Praktikant
18. august 2006 - 08:18 Der er 6 kommentarer

Hvorfor kan jeg ikke bruge to skærme på én gang?

Jeg har lige købt et Radeon x1900xt, med dual DVI porte, samt én HDTV port. Der medfulgte en adapter, som omformer HDTV signalet, til noget der kan sendes igennem et  alm. phono kopieringskabel.

Jeg kan sagtens får computeren til at registrere at fjernsynet er tilkoblet, men så er det, at det bliver irriterrende. For at kunne se noget på fjernsynet, skal jeg nemlig gå ind i Catalyst Control Center (CCC), og skifte min primære PC monitor, ud med fjernsynet, hvilket jo medfører at monitoren bliver sort. Dette er temmeligt belastende, da mit fjernsyn ikke står så jeg kan se det fra computeren, og det er derfor temmeligt svært at få det hele slået tilbage igen...

Hvis jeg bare enabler den sekundære skærm i CCC (altså tv'et), blinker min monitor én gang, og så er den sekundære disabled igen... det virker som om den ikke kan køre med to skærme.

På mit tidligere Radeon x800rx, var der ikke noget problem i at køre med to skærme på én gang, dog skulle jeg skifte imellem, hvilken der var primær/sekundær, for at kunne styre hvor videosignalet blev vist.

PC Specs:
Bundkort - Asus P5W/DH/Deluxe
CPU - Core 2 Duo 2.4Ghz
RAM - 4 GB G.Skill Dual DDR2
Grafikkort - Club 3D x1900xt, 512 GDDR3
HDD - 2 x 250 GB Samsung SataII + 1 TB diverse IDE
Drev - LiteOn DVD Brænder, LiteOn DVD Drev, LiteOn CD Brænder
Køling - Thermaltake Bigwater
Kabinet - Thermaltake Armor
OS - WinXP
Avatar billede miqe Nybegynder
18. august 2006 - 09:29 #1
Kender ikke så meget til Radeon, men mulighederne burde være de samme, som for Nvidea.
Der burde være et sted hvor du kan vælge mellem:
1. Enkelt skærm.
2. Klone (samme billede og opløsning på begge (Primær skærm vælges))
3. 2 desktops (Forskellige indstillinger (Primær skærm vælges) programmer kan trækkes over i sekundær skærm)
4. Og mange flere...

Jeg har selv haft problemer med at få grafik til at opføre sig ordentligt med flere skærme.

Har en kammerat, hvis grafikkort ikke vil lade ham have samtidigt udtag fra forskellige output-typer, men gerne når det er samme type. Kan dog ikke huske hvilket kort han bruger.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. august 2006 - 10:17 #2
Sådan som jeg læser specifikationerne så kan du køre med 2 DVI monitorere samtidigt. Der står ikke noget om DVI og HDTV samtidigt.

Der må være en hotkey (tastekombination) der skifter mellem skærmene. Se i din manual!
Avatar billede Andarkelben Praktikant
18. august 2006 - 10:47 #3
mige: i CCC kan man godt vælge Clone, expanded desktop etc. men det kræver, at man kan få lov at enable begge skærme, men jeg kan desværre kun have én skærm enabled af gangen.

james t dk: Har ikke prøvet med to DVI skærme, og som det er nu, har jeg en Dell 2005 FWP, som er koblet på via et Analog <> DVI stik, altså bruger jeg analog porten i skærmen (da DVI porten ikke virker). Har prøvet med en anden skærm og det har ikke haft nogen virkning på mit problem med TV'et. Hvad manualen angår, så skal Club 3D sgu ikke have ros for at lave grundige manualer, så der var desværre heller ingen hjælp at hente... :-(

Prøver lige at google efter hotkeys til CCC, og se hvad der dukker op...
Avatar billede azrael Nybegynder
19. august 2006 - 17:05 #4
Har du prøvet at hente ATI Control Panel til en tidligere driver fra ATI (http://support.ati.com) og installere den, eller alternativt ATI Tray Tools fra http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/

Hvilken slags tv forsøger du egentlig at sende signal til, og hvilken slags signal er det? Det "HDTV" der er indbygget i de nye kort fra både ATI og nVidia sender er et Component (RGB) signal. Måske skal du vælge en anden type signal i stedet, såsom Composite eller S-Video.

Hvis jeg må være så fræk også ligt at snige et personligt spørgsmål ind ad bagvejen: Hvor meget larmer dit X1900XT? Man hører jo mangt og meget, men kortet ser spændende ud. :)
Avatar billede Andarkelben Praktikant
20. august 2006 - 11:06 #5
azrael: jeg har ikke prøvet med en ældre CCC, men jeg har prøvet ATI Tray, og den opfører sig nøjagtigt som CCC.

Der er dog i mellemtiden sket det, at jeg har tisluttet min monitor med DVI (selv om jeg var sikkert på at DVI porten var stået af) og ved et mirakel virker min monitor nu med DVI igen. Samtidig har det så også medført, at det hele spiller, som det skal, med at tilslutte tv'et, så problemet er åbenbart løst, men jeg lader lige tråden leve lidt endnu...

Det må jo betyde, at der er et problem med at tilslutte et tv, hvis man bruger en vga <> adaptor til sin monitor, for jeg har en kammerat der har nøjagtigt samme problem, som jeg havde, med stort set samme opsætning.

Alligevel vil jeg dog oplyse, at det er et alm. Philips 100Hz digital scan TV, og at jeg omformer bruger Component signalet, igennem ét enkelt Phono-kabel, heleve vejen hen til TV'et, hvor det ender i en multi-scart dåse.

Hvad angår larmen, så er der ingen tvivl om, at man kan høre kortet, så hvis man vil have en lydsvag maskine, skal man enten dæmpe kabinettet, eller købe et andet kort. Men da jeg i forvejen har 5 kabinetblæsere, 4 harddiske og en akvariepumpe, har jeg vænnet mig til, at min computer har en lavfrekvent summen, så jeg lægger ikke mærke til grafikkortet og jeg vil helt sikkert ikke betegne det som egentligt støj. Dog har min føromtalte kammerat købt et x1900xtx, og han brokker sig altid over, at det larmer som en halv banegård... :-)
Avatar billede azrael Nybegynder
20. august 2006 - 13:18 #6
Det er da godt, at du har fået det til at fungere, rincewind!

Jeg tænkte dog ikke på en tidligere version af CCC (Catalyst Control Center), men af det gamle Control Panel. Det skulle nemlig også virke sammen med nyere drivere. Desværre kan jeg ikke linke til siden pga. ATIs lidt mærkelige koncept, men hvis du hopper over på http://support.ati.com og så arbejder dig frem til Previous Drivers and Software, så skulle du kunne hente en Control Panel i "løs vægt" under Catalyst 5.11 (sidste officielle version med CP). Om det gør/ville gøre en forskel i dit tilfælde aner jeg dog ikke. Måske havde en vej forbi DriverCleaner (http://www.drivercleaner.net) været en bedre ide.

Mht. din tilslutning til tv'et via ét phono kabel, så er der vist snarere tale om overførsel af et Composite signal (ligesom det "almindelige" man får gennem SCART). Component kræver mindst 3 kabler. Alternativet ville være S-Video, som giver bedre billede end Composite, men også kun bruger ét kabel. Det er at foretrække, hvis du har en fri S-Video indgang i dit tv enten i form af et dedikeret S-Video stik eller via SCART. Component er dog helt klart det bedste at anvende, men der er vist ikke så mange billedrørstv med det.

Mange tak for info omkr. X1900XT for øvrigt. Normalt læser man nemlig mest om netop X1900XTX, som skulle larme ad H... til. Og da det jo er samme kort, bare clocket lavere, så vidste jeg ikke om larmen var lige så slem ved X1900XT. Alternativet 7900GT er nu heller ikke så støjsvag, så måske skulle man kigge på et X1900XT alligevel... :)

Sorry for at gå lidt off-topic i noget af ovenstående. Håber i al fald, at dit system bliver ved med *ikke* at drille mere! :)