Avatar billede loke-liscom Nybegynder
19. august 2006 - 15:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder man MTU

Er der nogen der ved hvordan man finde mtu på et enkelt if. Jeg sådan set heller ikke hvordan man finder alle if'erne.

Venlig hilsen
Klaus
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. august 2006 - 16:20 #1
MTU ???
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2006 - 16:58 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2006 - 17:02 #3
jeg mener at det gemmer sig et sted i registry
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2006 - 17:06 #4
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSetXXX\Services\Tcpip\Parameters\MTU

(hvis det ikke er der så bruges default værdi, som i 99.99% af tilfælde er
glimrende - værdien afhænger af netværket - ethernet er 1500)
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. august 2006 - 17:17 #5
arne_v >> takker :)
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
20. august 2006 - 02:55 #6
Ah, det er rigtigt. Man kan jo sådan set også se ip'en på den måde, men kan man ikke hente mtu fra if'et? Når man har installeret cisco vpn klient, så sætter den mtu til 1300, og den er der da mange der har installeret. Hvem ved, måske er der andre programmer der også kunne finde på det??

Btw. hvad med mss i tcp, kan det ses i ens socket? og for den skyld path mtu, bare for at gøre det lidt svært :-)

/Klaus
Avatar billede martinlind Nybegynder
20. august 2006 - 11:02 #7
Klaus >> Nu er det jo ikke et dameblad du har i hånden...... så måske vi skulle komme lidt mere ind til kernen i dit spm, som for øvrigt lyder som om det ikke helt hører til i denne kat. netværk et eller andet havde nok været mere passende :)
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
20. august 2006 - 12:17 #8
Martin: Nu kan det jo godt være at du skriver for at dameblad, men jeg stiller et netværks relateret programmeringsspørgsmål. Det kan da være at du hænger ud i den forkerte kategori!

Jeg er ved at lave et program til at teste båndbredde, og jeg vil tage MTU, MSS og evt. path MTU med i beregningen.

Kan man ikke finde MTU for et interface ved hjælp at et eller andet systemkald?

Det må da også være muligt at se MSS for en enkelt TCP forbindelse.

Når man sender en pakke ud på Internettet hvis dan så er for stor til at blive routet over på et medie med en mindre MTU så skal routeren enten fragmentere eller droppe. Windows sætter et flag i TCP pakker der hedder DF(Don't Fragment) og hvis routeren bliver nød til at fragmentere, så skal disse pakker droppes, og routeren skal sende en ICMP pakke med beskeden: fragmentation needed and DF set. I denne ICMP pakke står der også MTU for det interface der fik routeren til at droppe pakken. Windows skal så justere MTU ned til denne størrelse for den forbindelse. Kan man finde denne indstilling for et interface(Martin: det er altså i Delphi).

Venlig hilsen
Klaus

P.S. Martin: Jeg håber at du kan tage det med et gran salt, for det gør jeg :-)
Avatar billede martinlind Nybegynder
20. august 2006 - 12:53 #9
:0)

Se det var jo meget bedre.... ( så kom vi over til mandebladene igen *GG* ) men for at være seriøs igen, når windows kan.. kan du også, jeg mener at kunne huske at borisholt var ude i noget med båndbrede en gang, jeg kan godt nok ikke huske om det var så adv. som det du beskriver, men du kan jo evt. drope ham en mail :)

Martin
Avatar billede martinlind Nybegynder
20. august 2006 - 12:56 #10
PS.: Har du gransket INDY's comp. de er jo ret omfattende og virker velgennemtænkte, så måske de har noget du kan bruge, eller gi' dig nogle idér
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
03. november 2010 - 14:10 #11
Der er jo ikke andre der har svaret :-)