Avatar billede spif2001 Nybegynder
07. september 2006 - 11:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Installation af bilradio

Hej eksperter

Nu kom jeg via et andet spørgsmål her på siden, til at kigge forbi thansen og fandt en billig CD/MP3 bilradio til billige penge: http://thansen.dk/product.asp?c=745178041&n=1200266494&pn=1285627445

Jeg har en gammel øse (Peugeot 405), der har en virkelig dårlig bilradio hvor displayet er gået i stykker - og den har kun radio. Lydkvaliteten på de nye bilradio er underordnet, da højtalerne i bilen ej er for gode heller.

Nu er jeg slet ikke bil ekspert eller hifi ekspert på nogen måde, og er derfor i tvivl om, om det er noget jeg selv kan kaste mig over. Så her er nogle spørgsmål:

1. Findes der en guide/tutorial på nettet til hvordan man skifter en bilradio i sin bil?

2. Skal jeg købe andet end selve bilradioen (ledninger, stik eller hvad ved jeg)?

3. Eller er det så nemt, at det er "Plug 'n' Play" således, at jeg kan hive den gamle ud, sætte dens ledninger/stik på den nye og skubbe den nye plads og så spiller klaveret?
Avatar billede Skoven Praktikant
07. september 2006 - 11:08 #1
Har du kigget på hvilket stik der sidder i bilen?
For hvis det er relativt nyt sidder der et "standard" stik der skulle passe i stort set alle bilradioer.
Så prøv at hive den gamle radio ud og se om det stik der sad i den passer i din nye radio!?
Avatar billede drbean Nybegynder
07. september 2006 - 11:09 #2
Til nogen biler findes der et såkaldt adapter stik. I dag kører alle anlæg nemlig med et ISO stik. Før i tiden brugte hver bilmærke deres eget. Hvis der ikke findes et adapter stik, skal du have sat et ISO stik i din bil. Hvis det ikke er noget du har mod på selv, MENER (er ikke sikker) jeg at Bildillen (tror bilexperten har købt dem) havde et fast tilbud på 500kr for dette.

Det er ikke så svært. ISO stikket består af 2 hoved stik. 1, alt strøm, antenne styring og telefon indgang(hvis du skal bruge dette). 2, alle højtalere kabler. Før du kan sætte dette i kræver det du har en alle anden form for voltmeter.

Der findes en masse guides på nette om hvordan man sætter disse i, men det plejer også at høre med radioen.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
07. september 2006 - 11:17 #3
hmmm... Tror jeg følger grey wood's råd og hiver den ud, når jeg kommer hjem fra arbejdet i dag.

Mht. drbean's ISO snak, så er den nye selvf. ISO, men aner ikke om den gamle er. Bilen er fra 1993 og det er radioen nok også. Skal det se sådan her ud?:

http://www.hama.de/bilder/00062/abb/00062235abb.jpg
Avatar billede spif2001 Nybegynder
07. september 2006 - 11:31 #4
http://www.bilxperten.dk/default.asp?mode=text&ID=60

Ser ud til at en stik konvertering og isættelse af radio vil koste 475,- + 150,- i fald af at mit stik er uoriginalt.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
08. september 2006 - 08:59 #5
Nu prøvede jeg i går aftes at hive radioen ud, men for dælen den sidder godt fast!

Er det meningen at man skal bruge overdreven vold for at hive den ud? Eller er der en eller smart måde at få sådanne radioer ud på?
Avatar billede monsterdk Novice
08. september 2006 - 13:16 #6
der sidder garanteret 2 låse splitter på siden af anlæget. der skal bruges en speciel nøgle (ligner mest af alt et stykke fladt metal der er bøjet en lille vinkel på)Og hvis du ikke har dem, ja så er der kun rå vold tilbage. men få evt en lidt kyndig og muligvis fingernem ven til hjælpe.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
08. september 2006 - 21:10 #7
Nå - nu siger konen at det må vente med en ny radio - pengene skal gå til noget fornuftigt - typisk...

Prøver at bakse med den ved en senere lejlighed.

Smider i alle 3 et svar?
Avatar billede drbean Nybegynder
11. september 2006 - 10:42 #8
jeg springer over. samler ikke på point.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
11. september 2006 - 15:12 #9
ok - monsterdk og grey wood - smider i et svar?
Avatar billede monsterdk Novice
11. september 2006 - 17:16 #10
nah. ta du dem bare selv.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
12. september 2006 - 13:28 #11
haha :) - grey wood?
Avatar billede Skoven Praktikant
13. september 2006 - 11:15 #12
arh... behold dem bare.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
13. september 2006 - 11:32 #13
ok - takker alle for hjælpen ;)