Avatar billede dosdesign Juniormester
08. september 2006 - 12:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Nyt batteri på bundkort - hvornår?

Hej

Jeg er begyndt at tænke på at min PC bundkort evt. snart skal have skiftet batteri - Jeg hørte engang at man skal skifte på et tidspunkt og nu har jeg haft den i 2 år tror jeg uden at skifte. Men hvordan ved man at den skal skiftes, altså hvilke tegn viser pc på at batteriet er ved at være fladt ?

Det er fordi min pc siger bip engang imellem selvom den bare står tændt og er på nettet og evt henter ting (som den plejer) uden jeg bruger den....Så derfor kommer jeg til at tænke på om det måske er en advarsel om at der snart skal skiftes batterie?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. september 2006 - 12:50 #1
Det første der oftest viser sig er at uret begynder at tabe tid. Det te sker oftest efter 3 til 5 år og er en god indikator på at det kan betale sig at skifte
Avatar billede monsterdk Novice
08. september 2006 - 12:56 #2
Det kan også vise sig ved at du skal ind og "genfinde" din HD i bios hver gang du starter. (har oplevet det på en gammel 486 maskine)

Og med hensyn til det "bip" så kan det også være en advarsel for overophedning.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2006 - 12:57 #3
Batteriet bruges til at "holde" de BIOS data omkring din hardware, når der ikke er 220 volt til strømforsyningen. Derfor vil batteriet kunne bevare sin spænding i længere tid, hvis du aldrig slukker for de 220 volt til strømforsyningen.

Hvis du for at spare strøm altid afbryder for de 220 volt, så vil batteriet have en meget kortere levetid.

Ellers er jeg enig med bufferzone. Du kan også opleve at den så at sige glemmer hvad den har af hardware, og den vil så under boot fortælle dig dette. Den foreslår så¨typisk at loade default values.
Gør den dette, er det helt sikkert tid til udskiftning af batteriet.