Avatar billede venchil Nybegynder
12. september 2006 - 02:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

If-statement virker ikke

Hej eksperter
Jeg har følgede kode:

class Database...........

    function createNewUser($username) {

          if (!empty($username)) {
              return "complete";
          }

.......
}

$db = new Database;

if ($db->createNewUser($username) == "complete") {
    echo "Bruger oprettet!";
}
else {
    echo "Den gaar ikke";
}

--------------------------------------------------------

Dette er ikke min rigtige kode, men den gør nogenlunde det samme... Min kode er en smule mere kompliceret, så jeg gidder ikke lige at poste den her ;)

Nå... Men problemet er, at "Bruger oprettet!"-teksten aldrig bliver udskrevet, det gør "Den gaar ikke"-teksten derimod. Den rigtige createNewUser-funktion putter data i en MySQL-tabel, så jeg kan se i min database, at funktionen faktisk er udført...

Hvad sker der? :P
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2006 - 08:51 #1
Hvad hvis du bare siger:

class Database...........

    function createNewUser($username) {

          if (!empty($username)) {
              return true;
          } else {
          return false;
      }

.......
}

$db = new Database;

if ($db->createNewUser($username)) {
    echo "Bruger oprettet!";
}
else {
    echo "Den gaar ikke";
}
Avatar billede venchil Nybegynder
14. september 2006 - 00:50 #2
Det virker desværre ikke... Dels viser den konstant "Bruger oprettet!", dels sker der ikke noget i databasen, og dels giver den ikke nogen fejlmeddelelser, når man taster ikke-valid information ind...

Måske skulle jeg fortælle dig, at jeg har følgende kode, som jeg returnerer, hvis kracene (!empty($username)) ikke opfyldes:

$valid = array();
$valid["username"] = false;

if ($valid["username"] == true) {
    */ MYSQL-QUERY /*
    return true; // (eller egentlig "complete", in the first place)
}
else {
    return $valid; // Returner arrayet, så jeg kan vise fejl på siden med formularen
}

På forhånd tak :)
Avatar billede venchil Nybegynder
18. september 2006 - 02:16 #3
Er der slet ikke nogen, som vil hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2006 - 08:26 #4
Du skriver:

$valid["username"] = false;
if ($valid["username"] == true) {

Jeg går ud fra at hvis $valid["username"] er sat, er den ikke true, men indeholder et brugernavn. Derfor går der vel noget galt ?

For at hjælpe dig videre ville det være rart hvis jeg må se hele klassen, eller i hvert fald den fulde funktion.