Avatar billede anders02 Nybegynder
13. september 2006 - 21:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tvinger man layer til fast position i forhold til midten?

Hej
Jeg har forsøgt at finde et svar på det her før, men det er ikke lykkedes, og nu kan jeg se, at en nyhedsgruppe om Dreamweaver, som jeg er med i, heller ikke kan løse problemet.
Det helt store problem er, hvordan man TVINGER et LAYER til at forblive for eksempel 200 pixels til venstre for midten af en skærm, uanset skærmstørrelsen?!?
Det vil sige: Hvis skærmbredden er 1024 pixels, så skal layeret venstre kant for eksempel vise sig 200 pixels til venstre for skærmens midte på 612 pixels. Hvis skærmens bredde i stedet er 800 pixels, så skal layeret vise til 200 pixels til venstre for midten på de 400 pixels. Hvis skærmens bredde er 1600 pixels, så skal layeret vise sig 200 pixels til venstre for skærmens midte på de 800 pixels.
Er det overhovedet muligt eller skal man bare acceptere, at når man bruger layer, så skal man lave et site sådan, at alting altid regnes efter en skærms venstre kant?
Hvis det er muligt, hvordan gør man det så liiige?
Mvh Anders
Avatar billede t-hviid Nybegynder
13. september 2006 - 22:42 #1
Du kan via macromedias hjemmeside downloade en extension der hedder snaplayer. Der placer du et billeder eller andet grafik som layer holder sig fast til.
Avatar billede frkolsen Nybegynder
13. september 2006 - 23:04 #2
Definér din blokstørrelse.
Sæt position til left 50%
Sæt venstremargin til 0,5*boxbredden
Ex:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Centreret boks</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
div {
    background-color: #FFFFCC;
    height: 100px;
    width: 100px;
    position: relative;
    left: 50%;
    top: 10px;
    margin-left: -50px;
}
-->
</style>
</head>

<body>
<div>Boks</div>
</body>
</html>
Avatar billede frkolsen Nybegynder
13. september 2006 - 23:05 #3
Hov, toppen er jo ligemeget. Baggrundsfarve kun for illustrationens skyld
Avatar billede anders02 Nybegynder
27. september 2006 - 18:07 #4
Det virker altså ikke. Derfor gi´r jeg heller ikke nogen point. Jeg har forsøgt også at spørge andre steder. Svaret lader til at være, at man kan bare ikke i Dreamweaver MX 2004 lave layers, der vil lægge sig, som jeg - og andre - ønsker det.

Mvh anders02
Avatar billede t-hviid Nybegynder
27. september 2006 - 19:12 #5
snaplayer virker!!!!!
Avatar billede anders02 Nybegynder
27. september 2006 - 20:13 #6
Ok - så vil jeg bede dig om, at du skriver til mig direkte på min mailadresse:
anders@mailway.com - så kan vi lige snakke nemmere sammen, for tro mig: der er et hav af mennesker, der har bildt mig ind, at de kunne det, jeg prøvede at få til at fungere, men det er altså ikke lykkedes for nogen endnu, når det kommer til stykket, og derfor skrev jeg som ovenfor, at jeg giver op.

Skriv venligst til mig på den anførte mailadresse, så det går lidt hurtigere med at udveksle eksempler og sådan. Og tilgiv mig, men jeg er ved at skifte computer, så nogle gange driller tingene lidt for mig.

Mvh anders02
Avatar billede anders02 Nybegynder
01. oktober 2006 - 15:14 #7
Hej t-hviid
Ouups. Jeg har ikke glemt dig, og jeg fik nånet at se det hjemmeside-eksempel, du mailede til mig, og jeg kan se, at du har helt ret: snaplayer virker. Man kan virkelig placere et foto e.n.l., så det holder sig med samme faste afstand, i pixels, fra en midterlinje på en hvilken som helst skærm.
  Når jeg skriver ouups, så er det fordi, at jeg var som sagt i færd med at skifte computer, og der er et par småting, der blev væk under computerskiftet, blandt andet korrespondancen med dig. Min mail er: anders@mailway.com - gider du skrive til mig igen, for jeg skal bruge linket til download hos Dreamweaver igen af Snaplayer, og så ville jeg også gerne lige spørge dig om nogle flere ting; det bliver vist nødvendigt, før jeg fatter det helt.
  Har du egentlig fået point for det her?
Mvh Anders