Avatar billede camillalouise Praktikant
28. september 2006 - 17:36 Der er 2 kommentarer

Oversættelse dansk til engelsk

Hej vil gerne have oversat følgende:
Dog er jeg ny herinde og forstår ikke det med point? Hmm hvordan giver man og har jeg nogle at give af?? Måske dumt spr., men vil også gerne have hjælp :o)

Er du konsulent, coach, træner, leder, underviser, social- eller politisk
rådgiver, eller er du i dit job interesseret i og afhængig af at kunne
forstå menneskelig adfærd og forandringer? – Og ønsker du at kunne
tænke, kommunikere og handle optimalt i forhold til disse aspekter?

Spiral Dynamics (SD) vil give dig indsigt i hvad der foregår mennesker
og organisationer imellem. Uddannelsen vil give dig effektive værktøjer og færdigheder i forhold til personlig udvikling, coaching, organisations- udvikling, management, strategiudvikling, ledertræning, kulturudvikling, uddannelse og læring, samt salg og marketing.

SD er en holistisk indfaldsvinkel til at lære og forstå udviklingen af
værdier og paradigmer i mennesker, organisationer, kulturer og samfund.
Medarbejdere, kolleger og organisationer kan have meget forskellige
opfattelser af værdier, visioner og mål, hvormed SD er en måde at se
og forstå disse forskelligheder på.
SD er en model, der giver et klart billede af den konstante udvikling i menneskers forskellige værdisæt og adfærdsmønstre. Modellen giver et ”ståsted”, hvorfra man kan analysere situationen, og anvise den mest passende handling i specifikke situationer.

SD defineres som teorien af menneskers eksistensniveauer. Synsvinklen
har rod i psykologien af menneskelig udvikling, og søger at differentiere, hvorledes mennesker tænker og hvad de værdsætter.
SD afdækker hvorledes mennesker tænker forskelligt, og hvorledes
systemer opbygges. Systemer der bedre matcher, hvem vi er, og hvad
vi kan udvikle os til, både som individer, men også som en organisation,
kultur- og miljømæssigt.
Afdækningen af eksistensniveauet forbinder dermed mennesker i overensstemmelse med, hvem de er, og hvem de vil være i forhold til organisationsformer, uddannelses- og læringsmetoder, metoder og modeller for ledertræning, lederstils- og motivations tilgange.

SD adresserer, hvorledes mennesker tænker om emner, både fysisk
og metafysisk, og foreslår hvordan forskellige verdenssyn influerer
vores oplevelse og beslutninger der udledes heraf.
Værdisystemsmekanisme er opstået som (for)svar på et sæt af problemer og udfordringer, der kræves for at opretholde livet.
Værdisystemet repræsenterer et nyt niveau af kompleksitet, men inde-holder tillige i sig selv alle løsninger og betingelser fra de foregående niveauer.

Psykologi professor Dr. Clare W. Graves, elev og kollega af Abraham
Maslow, forskede i 30 år via stramme videnskabelige forskningsprincipper
og ihærdigt arbejde på at gøre Maslows behovspyramide mere
videnskabelig dokumenteret. Dette var ham ikke muligt, hvorefter
han udviklede sin egen mere fleksible systemmodel: ”The Emergent
Cyclic Double Helix Model of Adult Bio - Psycho - Social Systems Development” (Cyklisk BioPsykoSocial System for samtid og adfærd hos
voksne mennesker).

Hans værk blev også kaldt ”Graves værdisystemer”, hvorfra bogen ”Levels of Human Existence: An Open System Theory of values”
(Niveauer af menneskelig eksistens, en åben systemteori af værdier) er udarbejdet.

Graves fandt via sin forskning genkendelige værdisystemer, vi som mennesker handler- og tager beslutninger ud fra. Disse værdisystemer
er dynamiske og i løbende udvikling. Individer og kulturer udvikler sig løbende Dette er kernen i disse værdisystemer og paradigmer, der er grundstenen i udviklingsprocesser.

Efter Graves død i 1986 blev hans arbejde videreført af forskerne Christopher Cowan og Don Beck, der kaldte teorien ”Spiral Dynamics”. Deres resultater er dokumenteret i deres bog ”Spiral Dynamics” Christopher Cowan og Natasha Todorovic er forfattere af ”The Never Ending Quest” og Graves: ”Levels of Human Existence”.

SD er en model til at forstå mennesker, organisationer, kulturer og
    deres udviklingsvej
•     SD afklarer, hvorledes værdisystemer virker, - mekanismer som
    psyken og neurologien har udviklet til at håndtere bestemte situationer i livets forhold og omgivelser
•     SD udforsker kerne-intelligens og dybde-værdier som flyder under,
    hvad vi tror på, og det vi gør
•     SD kan bruges til at følge og lede mennesker effektivt
•     SD er et værktøj til præcist at analysere problemstillinger og styre
    urealistiske og ineffektive løsninger
•     SD er en dynamisk model for opdukkende tankesystemer – hvorledes værdier opstår og spreder sig. Hvorfor træffer mennesker
    beslutninger på forskellig vis? Hvorledes kan disse forskelligheder
    bruges til at skabe positiv energi?
•     SD er et værktøj der kan bruges til at optimere læring, salg og marketing, samt udvikle færdigheder indenfor disse fagområder
Brug SD i kommunikation med andre og i forbindelse med egen
    kommunikation
Brug SD til at motivere mennesker på den måde der har betydning for dem
•     SD bruges til at konstruere organisationer, således de bliver rustet
    til, at arbejdet bliver gjort

Spiral Dynamics uddannelsen og certificeringen afvikles i to moduler.
Modulerne og modellerne i Spiral Dynamics er systematisk og funktionel opbygget, og har en tilgængelig og praktisk relevans til virkeligheden.
Avatar billede joryje Nybegynder
01. oktober 2006 - 20:43 #1
Du skal da nok ikke regne med, at der er nogen, der vil oversætte hele den tekst helt gratis.
Avatar billede camillalouise Praktikant
02. oktober 2006 - 09:03 #2
Øhh regner jeg med det??? Nej det gør jeg ikke, men som jeg har skrevet øverst i min tekst forstår jeg ikke lige point systemet, - og går ud fra folk aftaler det med mig inden de hjælper mig, hvis.......