Avatar billede darkshark Nybegynder
05. oktober 2006 - 12:28 Der er 14 kommentarer

Stream MP3 med Gmail

Hej Eksperter.

Jeg er fortiden medvært på et ungdomsprogram på DR kaldet SPAM.
I tirsdags viste vi et tip, der handlede om at bruge sin Gmail konto som et virtuelt drev.

Idéen med tricket var, at man f.eks. kunne uploade en masse musik til sin konto, og på den måde afspille den hvor som helst.

Dette er der jo i princippet ikke noget i vejen for, men vi er i midlertidigt løbet ind i en lille problemstillig.

Det er lovligt til eget brug at lave enkelte digitale kopier, og i privat sammenhæng er det ligeledes lovligt at spille disse kopier for sine venner.

Men med mindre kammeratens computer kan afspille direkte fra mailkontoen uden at kopiere musikken, opstår der dog et problem  nemlig at kammeratens computer ved afspilningen foretager en kopiering af musikfilerne, og hvis disse kopier efter festen bliver liggende på computeren, er det ikke længere tale om en lovlig kopi.

Derfor er jeg nu i gang med at undersøge om det er muligt at streame musik direkte fra en gmail konto, så vi undgår ovenstående problemstilling.

Jeg ved at der findes et plugin til firefox kaldet Gspace, som understøtter streaming af musik fra en gmailkonto ved hjælp af en funtion kaldet "Player Mode". Jeg får i midlertidigt en Server Error fra Google hver gang jeg prøver at streame musik med dette program.

Jeg har også googlet lidt på problemet, og læst mig til at google selv har implementeret en flash afspiller, der gør det muligt at lytte til vedhæftede mp3 filer uden at downloade dem.

Dette vilel klart være den bedste løsning IMHO, da det ikke kræver installation af ekstra software.

Jeg kan imidlertid ikke få det til at virke, og når jeg åbner en mail med vedhæftet mp3, ser jeg kun et link, nemlig download.
Google hjælecenter giver mig følgende svar.

"
Hvordan afspiller jeg MP3-filer i Gmail?
Når du modtager en MP3-fil som en fil vedhæftet til en meddelelse, indsætter Gmail linket Afspil ved siden af ikonet for vedhæftet fil. Klik på Afspil for at starte vores Flash-afspiller i et nyt vindue og bruge skyderen for lydstyrke og funktionen Pause til at styre afspilningen.
"

Men det hjælper mig ikke særligt meget, da jeg ikke kan se noget link ved navn "Afspil"

S.u. hurtigst mulig da vi nok skal redegører for tippet seneste næste tirsdag (10/10-06) for at undgå konflikt med ATP, samt andre interesse organisationer.

På fårhånd tak /DarkShark
Avatar billede moskjaer Nybegynder
05. oktober 2006 - 12:35 #1
Der findes et program til Windows, hvor du integrerer din Gmail-konto i Stifinder som et drev, så mon ikke man kunne streame musik på den måde? Du finder det på http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. oktober 2006 - 12:44 #2
men det er ulovligt, at streame musik du ikke har rettighederne til, så selvom det måske er muligt, vil det være et brud på rettighederne.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
05. oktober 2006 - 13:22 #3
Kan man ikke også komme i klemme med denne:

Må jeg videresende musik eller film via e-mail?

Du må ikke videresende musik eller film via e-mail.

"fra http://www.antipirat.dk/ "
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. oktober 2006 - 13:29 #4
ikke nok med det, at folk kan streame er som at drive en online radio station, og derfor skal der betales til koda osv. ingen tvivl om det er ulovligt
Avatar billede darkshark Nybegynder
05. oktober 2006 - 14:11 #5
moskjaer> Jeg er udmærket klar over at der findes en shellextension på viksoe.dk
det er dette program vi viste frem i programmet.

niels hansen> Hvis jeg har købt og betalt en CD har jeg også rettighederne til at hører denne til privat ikke komericelt brug.

christiansenbo> "Du må ikke videresende musik eller film via e-mail."

Dette er fuldstændigt absurd. Som medvært på et program der er bruger genereret er vi fuldstændigt afhængige af at folk indseder film, som ikke er beskyttet af ophavsretten, til os via mail. Desuden er jeg selv musiker og producer, samt medlem af koda, og jeg sender jævnligt mp3 filer jeg selv har komponeret/indspillet til venner og bekendte.

Jeg vil ikke lade dette udvilke sig til en debat om dansk lovgivning. Der findes rigligt med debatter som omhandler dette herinde på eksperten.dk f.eks.:
http://www.eksperten.dk/spm/694424?Esession=3f9a6d40aaa5230ed07961bdfa1092fa

Det vil sige vil sige (forudsat man har købt og betalt CD'en):
1: Man må lægge musikken op så andre ikke kan se/hente/streame det
2: Man må selv spille det hvor end i verden han er bare det ikke er offenligt
3: Man må spille det så meget han vil i sit eget hjem også selv om der er gæster

niels_hansen> Accepterer ikke dit svar, for det første svarer du ikke på spørgsmålet, og desuden er din påstand i modstrid med oventående.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. oktober 2006 - 14:23 #6
det er også helt iorden, men DR må have nogle jurister du kan spørge, og de vil sige det er ulovligt at gøre en indkøbt cd tilgængelig for andre via streamning.
Avatar billede darkshark Nybegynder
05. oktober 2006 - 14:27 #7
Mit spørgsmål går ikke på hvordan man gør sine indkøbte CD tilgængelige for andre via. streamning, men derimod om det kan lade sig gøre at streame mp3 musik via. gmail.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. oktober 2006 - 14:37 #8
ok, hvorfor skrev du så citat:

Det er lovligt til eget brug at lave enkelte digitale kopier, og i privat sammenhæng er det ligeledes lovligt at spille disse kopier for sine venner.

musik som man selv har lavet,e ller som personen med rettighedene har valgt at gøre tilgængelige for alle vederlagsfrit, kan kopieres ligeså tosset du vil.

Så du må lige finde ud af om det er musik som kunstneren tilalder man deler / eget produceret musik, eller det er musik indkøbt med rettigheder til at afspille mediet, dvs ingen kopiering / videre distribution.
Avatar billede darkshark Nybegynder
05. oktober 2006 - 14:45 #9
Jeg er ikke sikker på dit spørgsmål. Men jeg tror det jeg mente var at jeg ikke behøver at folk rådgiver mig mht. dansk lovgivning idet DR _har_ jurister jeg kan spørge til råds.
Avatar billede darkshark Nybegynder
05. oktober 2006 - 14:46 #10
Folk der kan svarer på mit spørgsmål er velkomne til at svare nu.
Avatar billede olebole Juniormester
05. oktober 2006 - 15:08 #11
<ole>

Forhåbentlig er det ikke muligt at streame mp3-filer via GMail. Selvom det skulle være muligt, kan det vel ikke ligefrem kaldes venligt (endsige socialt) overfor andre GMail-brugere ... det æder oceaner af båndbredde ... båndbredde, der er beregnet til at sende små data-mængder gennem - og som deles med alle os andre.

Så i stedet for at opfordre lytterne til at streame deres mp3-samling over GMail, burde du nok opfordre dem til at købe en mp3-afspiller - og dermed selv stå for udgifterne til dækning af deres private musikbehov  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede darkshark Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:12 #12
>Forhåbentlig er det ikke muligt at streame mp3-filer via GMail.

Dene feature har google selv implementeret, men tilsyneladende virker den ikke i øjeblikket. Endnu en gang ville jeg værdsætte at folk kun svarer poster svar på mit spørsmål. Hvis I føler en trang til at i absolut må skrive en kommentar, så send venligst en e-mail.
På forhånd tak.
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2006 - 15:22 #13
Undskyld, men jeg forstår ikke, hvad du mener med kommentaren:
    "Endnu en gang ville jeg værdsætte at folk kun svarer poster svar på mit spørsmål. Hvis I føler en trang til at i absolut må skrive en kommentar, så send venligst en e-mail."
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 08:39 #14
brug for mere hjælp ?