Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Koble højtalere til computer

Hej.. jeg er lydidiot. Det er lykkedes mig at komme i besidelse af 2 små B&O højtalere som jeg godt kunne tænke mig at koble til min computers lydkort. Problemet er at det stik jeg får ud fra højtalerne ikke er et minijack-stik jeg bare kan smide i lydkortet. Det er bare 2 rå ledninger.

2 spørgsmål:
- Hvordan får jeg omformet de ledninger til et jackstik som jeg kan bruge til noget? Findes der en form for adapter?
- Kan et lydkort trække et par 100W's højtalere?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 09:56 #1
du skal have fat i en forstærker, (en ordenlig en), dit lydkort kan IKKE direkte trække nogen højttalere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. oktober 2006 - 10:12 #2
Visse b&o højtalere har indbygget forstærker, og dem kan du godt tilkoble dit lydkort.
Er der ingen forstærker i højtalerne, er jeg enig med niels, så må du anskaffe dig en der kan trække højtalerne.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2006 - 10:29 #3
Al right, det må jeg prøve at eksperimentere med, men først og fremmest skal jeg i hvert fald have fundet en nem løsning på stikproblemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. oktober 2006 - 10:34 #4
Hvis der ikke er 220 volts stik i højtalerne, så har de ikke indbygget forstærker.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 12:48 #5
stik / kabel problemet, løses med et minijack til phonostik kabel, koster 20-30kr
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2006 - 13:31 #6
niels_hansen: det er hverken minijack eller phonostik der kommer ud af højtalerne, men rå kobberledning. Det ville sgu være noget upraktisk selv at skulle til at lodde et stik sammen.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 13:55 #7
Den rå ledning stter du i forstærkerens højttaler bøsninger, de er lavet til præcis dette.

Du kan IKKE sætte dine højttalere direkte til dit lydkort, da dit lydkort ikke har en effekt forstærker indbygget.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2006 - 14:21 #8
Ja, det bliver jeg nok nødt til. Kan man ikke få en mini-forstærker? Det vil være fuldstændig åndsvagt at anskaffe sig en kæmpe forstærker for at trække 2 små højtalere.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. oktober 2006 - 14:25 #9
jo det kan man godt, men lyden og kvaliteten er også derefter.