Avatar billede xrenegade Nybegynder
17. oktober 2006 - 20:54 Der er 24 kommentarer

PC fryser under installation af pakkerne til suse

Ja som titlen siger.....når min computer er ved at installere pakkerne til suse fryser den fuldstændig. Den når at skrive at der er f.eks 38 min tilbage af installationen.

Jeg kører dual boot. Håber der er nogen der har en forklaring?? :(
Avatar billede xrenegade Nybegynder
17. oktober 2006 - 21:23 #1
Fik ikke nævnt at det er suse 10.1
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 07:46 #2
Jeg har lavet adskillige SuSe 10.1 installationer, men jeg har aldrig bemærket en tidsangivelse for hvor lang tid der er tilbage - Er det ved CD1 problemet opstår
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 08:45 #3
jeg har min iso brændt ud på en dvd
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 08:58 #4
OK! er det efter at computeren genstarter 1. gang?
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 09:15 #5
nej den når slet ikke at genstarte...installationen kører i ca. 5 min og så fryser den fuldstændig. Kan ikke flytte musen eller noget som helst.
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 09:18 #6
Den fryser når den når til pakken: yast2-schema-2.13.2-13.noarch.rpm
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 10:07 #7
Hvis jeg nu evt. skulle hente en anden linuxdis. hvilken ville så være optimal da jeg er fuldstændig nybegynder med linux?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 11:38 #8
Jeg ville stadig vælge SuSe, men prøv i cd i stedet for DVD og husk at vælge enten 32 bit eller 64 bit alt efter din computer -
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 11:44 #9
Ok..det er bare træls at skulle brænde 6 cd'er når man kan have det hele på en dvd:(
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 11:46 #10
og brændte det egentlig på dvd fordi jeg troede det ville gøre det nemmere at installere
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 11:57 #11
Ingen andre der har været ude for at installationen fryser? og har fået løst problemet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. oktober 2006 - 11:58 #12
Er det openSuse eller Suse (SLED)

Her er en vejledning til install af OpenSuse, der er så vidt jeg kan se ingen tids angivelse på nogen af billederne: http://queens.db.toronto.edu/~nilesh/linux/suse-10.1-install/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. oktober 2006 - 12:00 #13
De gange jeg har oplevet at suse hænger har det skyldtes grafikkort's driver, chipset driver eller et eksternt DVD drev (chipset driver).

Hvad er det for et motherboard og grafikkort?
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:02 #14
jeg har brugt vejledning og links udelukkende fra dette site: http://suse.linuxin.dk/
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:13 #15
Det er en laptop: 1.5ghz centrino M, grafikdriveren hedder Intel graphics miniport driver( det er et delt grafikkort), ved ikke lige hvad motherboardet hedder
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 12:26 #16
"Ok..det er bare træls at skulle brænde 6 cd'er når man kan have det hele på en dvd:("
Hvis interessen ikke er større er det måske dumt at begynde, alternativt kunne du jo downloade cd1 og se om den kører til ende, gør den det er det sandsynligt at der er problemer med din DVD-skive - Som "james_t" anfører er det sikkert et hardwareproblem hvis den heller ikke vil tygge CD1
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 12:32 #17
Jeg kan se på dit tidligere spørgsmål at du også havde problemer med at brænde omtalte DVD - prøv at downloade og installere CDburnerXP http://www.cdburnerxp.se/ og brænd så din DVD med det program
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:36 #18
helgec>>Det har sådan set ikke noget at gøre med at interessen ikke er der. Jeg vil bare helst have det liggende på én dvd frem for at begynde at downloade 6 iso'er og så brænde 6 cd'er. Hvis det viser sig at være sidste udvej må jeg jo gøre det, men det vil jeg gerne lige vente lidt med indtil jeg har afprøvet hvad der ellers kan gøres.
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:37 #19
jamen det var bare fordi jeg ikke vidste hvordan jeg skulle brænde en iso...det fandt jeg så ud af efter jeg prøvede mig lidt frem.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 13:09 #20
Jamen det var ingen bebrejdelse, men risikoen for fejl er nu større i en fil på >3 Gb. end den er i en fil på 600 Mb
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. oktober 2006 - 16:03 #21
Nu hvor vi snakker distroer og brændte medier. Så vil jeg anbefale dig at teste dit hardware med en Live version først: http://download.opensuse.org/distribution/SL-10.1/non-oss-dvd-iso/SUSE-Linux-10.1-GM-LiveDVD.iso hvis live versionen kan køre på din maskine så skal den også kunne installeres.

Desuden er der muligheden for at installere opensuse via nettet: http://en.opensuse.org/Released_Version#Internet_Installation

Er der nogen særlig grund til at du vælger Suse?
Avatar billede xrenegade Nybegynder
18. oktober 2006 - 18:00 #22
james>>Jeg vil da lige prøve den der live version:)

Jeg har bare umiddelbart hørt at suse skulle være en god distribution at starte ud med. Er dog også ved at hente Mandriva i håb om at kunne få dét installeret.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2007 - 19:08 #23
Tid til at lukke??
Avatar billede dmz17 Nybegynder
27. august 2007 - 20:33 #24
james_t_dk- Desværre er det, specielt med SuSE, langt fra tilfældet, at hvis CD'en kører i live mode, så virker det også efter installationen og sw update. Har ikke tal på de gange, en 'uskyldig' software update har smadret min printer, display driver, wireless opsætning.
Og jeg har brugt SuSE siden dag 1.