Avatar billede hakio Novice
27. oktober 2006 - 12:25 Der er 4 kommentarer

Remote installation af Linux uden fysisk kontakt til serveren

Hej,

I virksomheden hvor jeg er ansat har vi ca 50 servere stående hos vores Hosting firma. Vi har jævnligt brug at geninstallere linux på disse servere. Indtil nu har vi måtte tage den irriterende tur ud til maskinerne hver gang vi skulle installere OS på dem.
Det skal nævnes at vi har en KVM-switch løsning opsat.

Er klar over at der findes adskille remote installations metoder: ftp, http, samba, nfs. Men disse kræver stadigvæk at der indledende indsætes en floppy disk i maskinen. Jeg er klar over denne kan indsættes en gang for alle, og dernæst bruge KVM-løsningen til at vælge boot sequence osv - og via den vej klare problemet. Men - det binder os jo til den floppy disk og den tilhørende linux distribution.

Er det ikke muligt at lave en 100% remote installation som man ikke fysisk behøver at være ved serveren? Både en løsning der inkl./eksl. et KVM-setup er meget velkomne.

En holdbar løsning kan nemt udløse flere point... (men er dette overhovedet 'lovligt'...?)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
27. oktober 2006 - 12:29 #1
den eneste "rigtige" måde er med et remote management kort til serveren (hvis det findes til den pågældende server), både HP og IBM har sådanne kort, og nogle servere har det indbygget.
Avatar billede hakio Novice
27. oktober 2006 - 12:33 #2
ok - det kender jeg ikke til. Måske fordi vi kører med SuperMicro servere. Tvivler på det findes til dem...
Avatar billede hakio Novice
27. oktober 2006 - 12:43 #3
Du skriver at remote management kort er den eneste "rigtige" måde. Da dette sandsynligvis ikke er realiserbart for os, er jeg ganske interesseret i at høre om andre måder.
Avatar billede lap Nybegynder
27. oktober 2006 - 14:10 #4
hvad betyder 100% remote? Du kan bruge F12 - netværksboot og installere over netværk via pxe/kixstart. Redhat har en færdig opskrift til deres distribution på http://www.stanford.edu/~alfw/PXE-Kickstart/PXE-Kickstart.html