Avatar billede elav Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:42 Der er 6 kommentarer

Kommando til at fjerne eller kommentere bestemte linjer i en fil

Hejsa,

Jeg skriver mange guides til tweaks af Linux-systemer.

For at gøre det nemt, holder jeg mig til at bruge kommandoer, istedet for at bede folk om at åbne en fil, gå til X'te linje, og gøre det og det... osv...

Simpelt: "Kør denne kommando:"

Men hvordan kan jeg få en kommando til eks. at slette eller kommentere linje 632?

Det er ikke nogle specielle kendetegn i indholdet af linjen, så det eneste jeg kender er linjenummeret!

Kan det lade sig gøre?

(I tilfælde hvor jeg vil erstatte noget jeg kender, bruger jeg "sed")
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 20:02 #1
kender du det nøjagtige linje antal?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
27. oktober 2006 - 20:37 #2
måske ikke det smarteste til guides.
Hvad nu hvis læserens version er .1 højere i forhold til din version?
Er nok smartere at skrive de skal finde noget omkring linie XXX med XYZ = 1234; og rette til #XYZ = 1234;

Just my 5cents, held og lykke med guide skrivningen. :)
Avatar billede elav Nybegynder
27. oktober 2006 - 21:34 #3
Det nøjagtige linje antal?

Det totale antal linjer, eller tallet for selve linjen?

(Jeg kender begge dele...)

Jeg skal ikke tænke på versionsnumre, da guiden refererer til en bestemt version af en fil! (og folk følger hele min guide, for at få sagerne til at fungere!)
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 22:38 #4
hvis du kender det totale antal linjer i filen så kan du vel komme frem til det med en kombination af cat, head og tail med pipes.. men det bliver ikke nogen kort kommando.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2006 - 02:22 #5
er det ikke den slags som SED er godt til ?
Avatar billede elav Nybegynder
31. oktober 2006 - 23:51 #6
Skyd løs, jeg er åben for forslag (ikke mindst løsnings-modeller!)

* Jeg ønsker at slette linje 632, hvilken kommando skal jeg bruge?

* Jeg ønsker at kommentere linje 632, hvilken kommando skal jeg bruge?