Avatar billede tip Praktikant
01. november 2006 - 15:00 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hvordan konverterer man alt til cmyk før tryk i Indesign?

Avatar billede louisek Mester
01. november 2006 - 18:47 #1
Alt grafik og tekst lavet i InDesign er per definition i CMYK - Billeder i andre farveformater må du lige ha en tur igennem Photoshop ... åben billederne direkte fra din mappe med links og konverter farven i Photoshop (hvis det drejer dig om mange billeder kan du evt. oprette en "action"), så skal du bare opdatere dine links i InDesign og behøver ikke sidde og skifte billederne ud et for et.

MVH
Louise
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. november 2006 - 23:48 #2
Hvis du laver din PDF udfra en Postscript med Distiller:
Brug den joboption der hedder "Press quality", så bliver RGB-billeder konverteret til CMYK.

Hvis du eksporterer direkte til PDF fra InDesign:
Under "Output" skifter du Color Conversion til "Convert to Destination (Preserve numbers)"
Og så vælg CMYK-profilen. Feks Euroscale Coated.
Avatar billede fluse Nybegynder
02. november 2006 - 01:37 #3
Jeg vil give Louise helt ret, man sætter tingende til CMYK inden man sætter dem ind i indesign, dvs enten i photoshop eller Illustrator ect. og på den måde bliver alt også til CMYK når man laver den endelige PDF.

Det med at lade enten Distilleren eller Indesign selv convertere er som sådan fint nok, indtil der begynder at være krav til at det SKAL være en bestemt farve. Generelt set er det dårlig arbejdsgang hvis man gør det sådan, og man kan løbe ind i at farver ikke bliver som de skal pga. efterkonverteringen.

Indesign har dog en Preflight funktion, som kan fortælle dig hvilke af dine lænker der er i RGB, så du kan rette dem med det respektive program og så opdatere lænken. Det er den "Rigtige" måde at gøre det på!

En lille side bemærkning, Det er kun RGB eller LAB der er et problem, hvis det indeholder spot farver (fx. pantone) er dette helt fint.

Hvis det er noget der skal trykkes, og du ikke er helt sikker på konverteringen, kan du også bare lade trykkeriet ordne det, det er der somregel ikke nogen problemer i. :)

Fluse
Avatar billede tip Praktikant
03. november 2006 - 08:06 #4
hm. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan markere alt i indesign og konvertere til cmyk ligesom man kan i illustrator. Jeg var til et kursus i adobe og der sagde han at man altid skulle vente til allersidst med at konvertere til cmyk fordi man havde mindre mulighed for farve-et eller andet med jpg. Og Det skulle kunne lade sig gøre i indesign. hmm
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. november 2006 - 15:30 #5
Ja altså, det han har sagt er nok at man har et større farverum med RGB.
Og nogle virksomheder kører også med det som hedder RGB-workflow. Det går ud på at alt først bliver konverteret til CMYK til sidst.
Var det et officielt Adobe Seminar? For der skal de jo også reklamere lidt for de nye features. Så tag ikke imod deres råd, men se det mest som introduktion af de nye programmer.

Men hvis det er rigtigt hvad du genfortæller at han sagde "at man altid skulle vente til allersidst med at konvertere til cmyk" - så ved han ikke hvad han snakker om.

Men jeg er meget enig med de andre i at det er bedst er arbejde i cmyk når man arbejder med filerne. For arbejder du i RGB kan du komme til at lave nogle farver som ikke kan genskabes i CMYK. Og du har ingen kontrol over hvordan InDesign foretager konverteringen - det har du tilgengæld hvis du selv foretager konverteringen i Illustrator/Photoshop.

Og læs nu hvad jeg skriver:
>>
Hvis du eksporterer direkte til PDF fra InDesign:
Under "Output" skifter du Color Conversion til "Convert to Destination (Preserve numbers)"
Og så vælg CMYK-profilen. Feks Euroscale Coated.
<<
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. november 2006 - 15:43 #6
>>Det med at lade enten Distilleren eller Indesign selv convertere er som sådan fint nok, indtil der begynder at være krav til at det SKAL være en bestemt farve. Generelt set er det dårlig arbejdsgang hvis man gør det sådan, og man kan løbe ind i at farver ikke bliver som de skal pga. efterkonverteringen.<<

Ja ganske rigtigt. Men faren er ikke kun en forkert farve. Det er feks også et problem hvis man har et forløb som går inden for CMYK-spektret og ud i RGB. Så vil farverne klaske sammen til en stor flade, og ikke være et forløb.
Avatar billede tip Praktikant
10. november 2006 - 09:05 #7
jeg prøver det med output :)
Avatar billede zed_one Praktikant
20. november 2006 - 13:46 #8
hvis du kører korrekt med profiler hele vejen, samt softproofer i indesign, er der ikke noget i vejen for at lade pdf-genereringen cmyk'e dine ting til allersidst.
Avatar billede tip Praktikant
23. november 2006 - 08:46 #9
softproofer?
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. november 2006 - 09:49 #10
Soft proof = bedømme farverne på skærmen.
Hard proof = bedømme farve ud fra prøvetryk.
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. november 2006 - 09:55 #11
Men anyway, jeg synes stadigt det er en dårlig idé at køre RGB. På mit arbejde får vi ofte ting ind i RGB som ligger langt uden for cmyk-gamut. Og så må vi bedst muligt konvertere til cmyk. Det ville jo være bedst hvis det var lavet ordenligt fra starten.

Og hvis jeg skulle softproof'e ville jeg gøre det i Photoshop med dens proofing funktion.
Men altså, det er bare så meget lettere i cmyk. Blandt andet også fordi man her kan styre tegningen i den sorte kanal.

Og hvis man som de fleste ikke ved hvad man laver, så er det sikrest at lave i cmyk fra starten.
Avatar billede zed_one Praktikant
23. november 2006 - 11:15 #12
Jeg vil give doggy82 ret - dog hvis din trykker har en profil, så softproof gerne i indesign (også) selvom du arbejder i cmyk - ligger under view. Kræver dog lidt kendskab til profiler samt en velkralibreret skærm (og gerne en i den dyre ende).

Hvis du får blod på tanden mht farvelighed så hop gerne på et kursus i farvestyring - det er lidt omfattende, men ret vigtig viden i sidste ende for at få resultater i tryk der ligner det du sad med på din skærm.

HVis du stadig får lyst til at arbejde i RGB (jeg gør det typisk lige optil jeg skal bruge der i indesign, da jeg så har et bredere spekter til lige at få trukket de sidste detaljer frem) og har leget lidt med profiler, så brug gerne "Wide Gamut" istedet for "Adobe RGB" som profil i photoshop, da den har mest muligt med af RGBs farverum (faktisk ca dobbelt så meget - har set dem illustreret i 3d overfor hinanden).
Avatar billede zed_one Praktikant
23. november 2006 - 11:15 #13
velkalibreret tilmed :)