Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:14 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

This motherboard doesnt support prescott cpu!

Hej,

Min computer har drillet i et stykke tid, og stoppet op pga. at windows har stoppet en Win32 process, som jeg så læste videre på og inde på microsofts hjemmeside, kunne jeg læse at min bios måske skulle opdateres...

Så gik jeg ind på aOpens hjemmeside, fandt mit motherboard og en filen til at flashe min bios med. Der stod at file gjorde det muligt at understøtte flere CPU'er, men da jeg så rebootede computeren stod :

This motherboard doesnt support prescott cpu!
Please turn of to prevent damage!

Jeg har prøvet at resette CMOS ved at flytte blokken fra 1-2 til 2-3 og så tilbage, men ingen ændring. Kan komme ind på bios og resette setup defaults, heller ikke noget helt.

Jeg har taget alt unødvendigt ud s.s. grafikkort, ekstra ramblok, netkort o.s.v.

Kan nogen sige mig hvad jeg kan lave for at ordne dette problem?
Avatar billede komputerdk Mester
08. november 2006 - 13:23 #1
well det lyder ikke til at dit motherboard understøtter den CPU du har i.. så den kan sikkert ikke give den korrekt spænding etc. (gør den ustabil) Den har bare ikke før kunne detecte hvilken CPU det var..

råd 1 -vil helt klart være , hvis dit aopenboard ikke understøtter prescott, så køb et andet..

råd 2 - du kan evt. prøve at flashe din BIOS tilbage til en ældre version..  der findes ofte en force update funktion - men hvis dit motherboard ikke understøtter CPUen kan det være farligt.. er det en ny cpu?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 13:33 #2
Jeg forstår det således, at der er efter du har opdateret din BIOS at den ikke understøtter Prescott CPU.

At resette BIOS giver ikke understøttelse af Prescott CPU.

Du må have anvendt en forkert BIOS file til at opdatere med, så kan maskinen lave en BIOS boot, så ville jeg anskaffen den rigtige BIOS, og opdatere den med denne. Det skulle gerne give dig Prescott CPU support tilbage.
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:33 #3
nei, det var i computeren da jeg købte den...
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 13:35 #4
Den har altså aldrig kørt med den CPU isat ? ? ?
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:35 #5
-> dragonknighr
ok, men hvordan gør jeg så det... jeg kan ikke komme andre steder end til BIOS siden.
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:36 #6
Jojo, jeg har brugt computeren i godt halvt år nu...
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:37 #7
jeg svarede nej, til komputerdk's kommenter "er det en nu cpu"? - den har altid sat i komputeren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 13:38 #8
Du har jo opdateret BIOS en gang, og fremgangsmåden er den samme. Du skal blot sikre dig, at det er den rigtige BIOS fil du opdaterer med.

Kan den ikke starte på boot disketten ?
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:39 #9
jeg går lige ind og sætter den til at boote fra cd-rommen, så måske kan jeg komme udenom problemet...
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:40 #10
jeg kan ikke komme ind på Windows, hvor jeg opdaterede flashede bios fra sidste gang.
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 13:48 #11
nope, der sker ikke meget... kan kun komme ind på BIOS siden, ikke videre :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 13:55 #12
Du skal ikke ind i BIOS. Du skal have fat i selve den rigtige BIOS file, samt BIOS opdateringsprogrammet. Disse 2 skal over på en bootbar diskette, som du så starter maskinen med.

Kan du ikke dette, må du nok se i øjnene at du skal ud og anskaffe dig et nyt bundkort.
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 14:05 #13
uhdada... det bliver jeg så nok nød til :( - har en anden computer stående, skal bare have en ny strømforsyning, så kører den.

Måske kunne det lade sig gøre om jeg får fat i en ikke prescott cpu, så prøva at se om det kan lade sig gøre at komme videre...
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 14:11 #14
Helt klart. Hvis du kan få fat i en ikke Prescott CPU, så skulle bundkortet kunne starte med den i.
Avatar billede floetti Nybegynder
08. november 2006 - 16:39 #15
hvis nu jeg får fat i en northwood cpu, tror du så den vil virke?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2006 - 18:48 #16
Er du sikker på at det er en prescott der er i den? Hvilket modelnummer har den?
Prøv at slå cpu stepping og den slags fra i BIOS. Hvis der er en "Load failsafe defaults" mulighed så prøv at benytte den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 23:06 #17
Northwood vil helt sikkert køre på bundkortet.
Avatar billede floetti Nybegynder
09. november 2006 - 18:58 #18
hej Strych9. Jeg kan ikke finde noget som hedder "Cpu stepping" - heller ikke "Load failsafe defailts"? Øh, på cpu'en står forskellige numre:

SL79L MALAY
L409A749

M140B542
Avatar billede strych9 Praktikant
09. november 2006 - 22:26 #19
Jeg forstår ikke at det nogensinde har kunnet virke. Det må da have kørt herre-dårligt.
http://www.anandtech.com/news/shownews.html?i=20014

Men ja, du skal have fat i en northwood eller et nyt mobo.
Avatar billede floetti Nybegynder
09. november 2006 - 22:33 #20
Det har været nogle problemer med at computeren ikke vil komme videre end login skærmen, hvor jeg har været nød til slukke med at holde på sluk knappen, pludselig hopper ud af spil og så det med 32win generic host process, som så standser alt arbejde...

Men ja, det ser ud til at være det som skal til. Jeg prøver og vender tilbage med resultatet.

Tak for hjælpen.
Avatar billede floetti Nybegynder
06. december 2006 - 22:10 #21
Sådan drenge! Har nu fået computeren op at køre igen, det virkede fint at starte op med en Northwood cpu og so genindstallere den gamle flash fil.

Dog har jeg nu et andet problem! Før forsøget med northwood cpu'en tog jeg alt undtagen det nødvendige ud. Da jeg så havde indstalleret og isat min prescott cpu og startede op, begyndte computeren at gøre " pip pip pip ... pip " lyde, som om der ikke var tilsluttet et eller andet. Efter at holde på standby knappen og slukket prøvede jeg igen og så gik det smurt. Problemet er bare at det er hver gang nu (altså først tænde "bib bib..." og slukke og så starte igen".

Har været inde i bios og gemt indstilningerne, men det hjælper ikke... Har nogen et bud?
Avatar billede strych9 Praktikant
06. december 2006 - 22:12 #22
Tror du har brændt et RAM modul af. Prøv dem et for et. Ellers sidder et af dem bare ikke ordentligt i.
Avatar billede floetti Nybegynder
06. december 2006 - 22:15 #23
computeren har registreret 1 GB ram (2*512 MB)...