Avatar billede kleindk Nybegynder
09. november 2006 - 00:03 Der er 15 kommentarer

Dobbelt anførselstegn er ikke det samme som BLANK

Hvis jeg ved hjælp af en formel skriver værdien "" i felt A1 og derefter skriver i A2: ISBLANK(A1) får jeg værdien FALSE.
Dette er en total showstopper hvis man beregner filterværdier i kriterieområdet for en Dfunktion og ønsker at kunne lave disse blanke.

Kan en eller anden angive hvordan man får en reel BLANK værdi selvom der står f.eks. en IF formel i et felt??

Hilsen Klein
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2006 - 00:06 #1
Prøv med null i stedet for "".
Avatar billede kleindk Nybegynder
09. november 2006 - 00:09 #2
Met et nul bliver værdien ikke BLANK - tværtimod. Mener du noget andet med null end et 0?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2006 - 00:11 #3
null og 0 er ikke det samme..

PS: Du skal ikke sætte hak i "Svar".. den bruges til at lukke spørgsmål og fordele points.. :-)
Avatar billede kleindk Nybegynder
09. november 2006 - 00:14 #4
Hvis jeg skriver =IF(B66<>1;1;null) får jeg svaret #NAME?
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener.

PS. Tak for vejledning. Jeg er ikke så hjemmevant endnu
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2006 - 00:15 #5
Så din linie sådan ud før: =IF(B66<>1;1;"")

Hvis B66 ikke er lig 1
  sæt cellen lig 1
ellers
  sæt cellen lig ingenting

Er det sådan det skal være?
Avatar billede kleindk Nybegynder
09. november 2006 - 00:19 #6
Ja det er et fint eksempel. Problemet er at "" værdien får feltet til at blive tomt, men ikke blankt. dvs at hvis jeg har denne formel stående i et kriterieområde vil mit felt være tomt men ikke blankt og dermed vil den blive aktiv som filterværdi og således filtrere alle felterm fra i min database som er blanke.
Tomt felt er altså ikke det samme som blankt felt (ISBLANK() test)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2006 - 00:33 #7
Hmm.. jeg har set "#I/T" før.. men jeg ved ikke om det svarer til null..

Hvis det ikke gør, har jeg ikke flere forslag lige nu..

Og det er vist også ved at være sengetid.. :-)
Avatar billede kleindk Nybegynder
09. november 2006 - 00:47 #8
#I/T giver ikke noget brugbart resultat. Google giver heller ikke noget svar på #I/T.
Lad os sove på det.
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2006 - 08:08 #9
du skal ganske rigtigt bruge #I/T, hvis du ikke vil have cellen til at tælle med i eventuelle senere beregninger eller i en graf. Formlen skal se sådan ud: IF(B66<>1;1;#I/T).
Hvis du ikke ønsker at se denne værdi i tabellen, kan du gøre skriften hvid med betinget formatering.
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2006 - 08:08 #10
#I/T betyder "IKKE TILGÆNGELIG"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2006 - 09:08 #11
b_hansen> Jeg forstår ikke helt at du har valgt at lægge det indlæg som et "svar".

Hvis du ville lægge et svar, skulle det være svaret på null..
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2006 - 09:21 #12
thesurfer> det såmænd osse en fejl. Hvis du ser på mine andre indlæg, plejer de at være kommentarer.

Men det ændrer altså ikke ved, at #I/T er løsningen, hvis cellen skal indgå i et videre forløb. Hvis problematikken er, at der laves en test med en HVIS(ER.TOM(A1);...;...), kan denne modificeres til =HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(A1);...;...)

Jeg mener, at den engelske udgave af #I/T er #N/A
Avatar billede jkrons Professor
09. november 2006 - 10:32 #13
b_hansen->Problemet kan være at I/T eller N/A kan opstå i andre situationer end bare fordi, cellen er tom, afhængigt af, hvordan formlen er skruet sammen, men det kan være den eneste løsning.

kleingdk-> Det reele problem er, at en celle, der indeholder en formel aldring kan være tom. Den indeholder jo formlen. Aty den så tilsyneladende er tom, er noget andet. I stedet for at bruge ISBLANK til at teste med, kunne du bruge =IF(A1="";....
Avatar billede kleindk Nybegynder
10. november 2006 - 09:51 #14
Hverken "" eller #I/T giver mit felt værdien blank.
Problemet ligger i at når en dfunktion støder på et felt i kriterieområdet som ikke er blankt bliver det regnet med som selektionskriterie. Hvis feltet er blankt bliver det simpelthen sprunget over.
Dvs. at alle records med et blankt inhold i det pågældende søgefelt fejlagtigt bliver udeladt.
Avatar billede b_hansen Novice
10. november 2006 - 10:08 #15
Så kan det ikke håndteres via formler. Som jkrons skriver, kan du ikke få en celle registreret som Blank/tom, når der er en formel i den. Den er jo ikke tom!

Eneste løsning er en makro, der sletter de celler, der indeholder "" eller #I/T eller hvad du nu måtte benytte. Personligt ville jeg nok indsætte en tekst i stil med "Slettes", da du så har en entydig identifikation af, hvilke celler, der skal slettes.