Avatar billede raffar Juniormester
10. november 2006 - 11:33 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Axapta - Hvorfor er Konsulenthuse så ivrige efter forhandlerskife

Hvorfor er bl.a. Axapta konsulenthuse så ivrige efter at kunden laver en forhandlerskife erklæring?
Avatar billede mariaf Juniormester
10. november 2006 - 13:30 #1
Fordi man skal være forhandler på kunden for at have adgang til at bestille moduler og hente kodebreve. Dvs hvis du ringer til en anden forhandler for at bestille ekstra databaseplads, så går der dage/uger inden koden når frem i stedet for 10 minutter. Og skal man f.eks. opgradere, så kan man ikke få fat i kodebrevet bare nogenlunde nemt. Desuden tilfalder en mindre del af opdateringsabbonnementet forhandleren - det meste er direkte til Microsoft.

Så hovedårsagen er service.
Avatar billede raffar Juniormester
10. november 2006 - 16:25 #2
Tusind tak for et fyldesgørende svar. Lægger lidt xtra points for uddybning af nedenstående.

Hvad hvis man ikke har et opdateringsabonoment? Så er der vel ingen økonomi i det for en forhandler eller?

De er altid så utroligt interesserede i dette doc og det giver mig anledning til at der ligger mere i det end beskrevt i dit svar.

Står samtidig meget uforstående overfor det faktum, at man skal være knyttet en forhandler via en erklæring for at vedkommende nemt kan erhverve nye moduler, licenser etc. ... Er dette ikke en meget protektionistisk og out-of-date forretningsmodel?
Avatar billede mariaf Juniormester
10. november 2006 - 16:57 #3
Hvis du nu er kunde hos mig, så ringer du jo til mig, når du har brug for en konsulent, ikke? Kun ved større opgaver vil du bede flere om at give et bud - og generelt beder kunder kun om et tilbud, og kun hos deres forhandler.

Den anden vej rundt, så kigger forhandleren i sit kundekartotek, og ud fra det sender han markedsføringsmateriale ud. Du får tilbud om fast pris på opdatering af hotfix og servicepack, du får nyhedsbreve, du kan ringe ind og få hotline/support, alt sammen ting, du ikke får fra øvrige forhandlere, du ikke er kunde hos.

I Microsoft sammenhæng betyder antallet af kunder også noget. Hvor mange kunder har du af de forskellige typer. Det giver så point og ekstra opmærksomhed = øgede mulighed for at tjene penge.

Forhandlererklæringerne kan godt siges at være noget gammeldags, men da systemet er etableret for at sørge for en vis kvalitet blandt konsulenterne, så tvivler jeg på at det bliver afskaffet - og du vil jo som kunde heller ikke være interesseret i at hvem som helst piller i dit regnskabsprogram, og måske efterlader det hele så du ikke kan bruge dine data. Man beskytter altså de gode huse og gør det sværere for nye huse at komme ind. Blandt andet kan man ikke blive forhandler medmindre mindst 2 personer er certificeret på produktet - det er ikke nok at kunne åbne CD-drevet uden at komme galt afsted som man kunne for 15 år siden.
Avatar billede raffar Juniormester
10. november 2006 - 17:04 #4
Tak for uddybnig af emnet. Interesant viden.
Du ønskes samtidig en rigtig god week-end.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester