Avatar billede collin Nybegynder
16. november 2006 - 21:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny pc slukker selv efter få sekunder

Jeg har lige skiftet alt ud. Har skaffet mig en Asus P5vdc-mx bundkort og Intel Celeron D processor med Glacialtech Igloo5071 til køling, og en NorthQ 400W PSU. Alt ser ud til at fungere til at starte med og jeg kan, når jeg starter op, se alle mine drev, få kontakt til CD og floppy drev komme ind i BIOS men der går ikke mere en 20 sekunder efter opstart og så slukker maskinen sig selv uden advarsel. Mit gæt er at det er strømmen der slukkes, men hvorfor skulle den det? Hvad er det den forsøger at beskytte sig selv mod? Kan jeg have tilsluttet noget forkert eller er det noget med at skulle genindstille BIOS? Der fulgte en CDRom med bundkort som har en flashing tool som jeg brugte men det hjalp heller ikke.
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. november 2006 - 21:58 #1
Kunne tyde på, at cpu og køler ikke har rigtig kontakt, så varmen lukker den ned.
Avatar billede collin Nybegynder
16. november 2006 - 22:07 #2
Det lyder lovende. Hvordan kan jeg tjekke og sikre det?
Avatar billede simlau Nybegynder
16. november 2006 - 22:19 #3
Hvad har du eller af hardware? Hvis du har et kæmpe grafikkort, kan 400w godt være for lidt strøm.

Det kan også være varmeproblemer som peet49 siger.

Alt efter hvad for en BIOS du har skulle det være muligt at se cpu temperaturen der inde. Du kan også teste det ved at tage siden af computeren og sætte fingeren på kølern og se om den er varm, og om computeren evt. holder længer end 20 sek når siden er taget af.
Avatar billede collin Nybegynder
16. november 2006 - 22:27 #4
Nej grafikkortet er et beskedent 4X Jeg har to diske og både CDrom og DVD brænder men det gør ingen forskel at jeg afkoble dem. Jeg kan ikke rigtigt nå at undersøge hvad der står i BIOS for maskinen lukker jo. Jeg vil satse på at den beskytter sig selv mod overophedning og se hvad
Avatar billede collin Nybegynder
16. november 2006 - 22:28 #5
...jeg kan gøre ved det.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2006 - 00:16 #6
Hvis du er startet op med den gamle windows i HD, er det måske det?
i så fald, er du nød til, at lave en repair:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede cyberspace Nybegynder
17. november 2006 - 10:23 #7
prøv at checke om blæser og cpu sidder korekt
Avatar billede collin Nybegynder
25. august 2008 - 07:04 #8
Lukker