Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
20. november 2006 - 23:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

computer problemer - frysning

Hej.
Jeg har i over et år nu ikke haft nogle problemer overhovedet med min computer. Igår aftes begyndte den dog at opføre sig "underligt"...
Jeg spiller en del World of Warcraft og under spil frøs computeren pludselig. Dette gik over efter ca 2 min. og jeg kunne spille videre og tænkte ikke videre over det. Idag kom problemet dog igen og satte comuteren i permanent frys som endte med at computeren gik i sort skærm. Dette har så gentaget sig og efter test med et andet spil frøs computeren igen. Jeg har endnu ikke oplevet dette fænomen under normal drift i windows eller lign men udelukkende under udførsel af spil. Når computeren fryser står alt pludselig helt stille og går ofte helt i sort. Den eneste måde jeg har fundet ud af dette er ved at manuelt slukke for maskinen. Frysningen indtræffer efter et kort tid med disse 3d spil kørende(1-10 min).

Jeg selv tænkte at det evt kunne være varme og at støv evt. kunne have samlet sig på vitale dele og overophedet dem. Efter at have skilt maskinen ad og renset godt igennem har der dog ikke vist nogen ændring overhovedet.

Jeg kunne så godt tænke mig et kvalificeret bud på hvad dette kan skyldes og evt måder at teste dette på. Mit eget bud ville være at grafikkortet måske er sat ud på en måde, men da jeg er udeboende studerende tør jeg ikke satse på at købe et nyt hvis det viser sig at være et fejlkøb uden at have fået en smule vejledning inden. Hvad kan ellers fremkalde disse problemer?

Håber på nogle kvalificerede bud. Points gives det den/de bedste bud.

Sleizer
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 00:01 #1
Du rensede også blæserne på grafikkortet og på CPU ?

Rensede du også evt. støvfang foran kabinets blæsere ?
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
21. november 2006 - 09:19 #2
rensede både gfx og cpu samt blæsere i kabinet.
Avatar billede simlau Nybegynder
21. november 2006 - 16:55 #3
Det virker rigtig meget som et varmeproblem.

Tag kabinet siden af og se om køler på dit grafikkort kører rundt, når computer en tændt. Desuden skal du se hvor meget støv der er i computeren. Hvis der er noget omkring kølerne så tag en støvsuger og fjern det.

Du kan installer et program der hedder hmonitor:
http://www.hmonitor.com/
I dette kan du se hvor varm dit grafikkort og din cpu er.

Er det muligt at få at vide hvad for noget hardware du har?? Det gør det hele lidt letter, at finde evt andre problemer.
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
21. november 2006 - 18:44 #4
har self ikke tjekket blæserne som det første... det viser sig faktisk at grafikkortsblæseren ikke kører selvom jeg kørte world og warcraft... kan jeg gøre noget ved dette eller skal jeg køre en RMA sag?(købt hos shg.dk)....

Kortet er købt oct sidste år og gælder vel stadig under købelovens garanti? eller tæller det som normal slitage? har som i kan høre ikke forfærdelig meget forstand på dette:)

Sleizer
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 19:14 #5
Der er da ikke andet for end at ringe til SHG, og høre om ikke de bytter dit grafikkort, for selvfølgelig skal blæseren kunne holde mere end 1 år.
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. november 2006 - 19:17 #6
Der er jo stadig garanti
Avatar billede loppehund Nybegynder
08. januar 2007 - 12:29 #7
Lukketid??
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
08. januar 2007 - 12:59 #8
ja.. tror jeg du har ret i.. hvis i 3 der har skrevet smider et svar deler jeg points op mellem jer. Hvis i ikke alle har svaret om et par dage deler jeg mellem dem der har.

Sleizer
Avatar billede loppehund Nybegynder
08. januar 2007 - 12:59 #9
Svar..