Avatar billede kakka Nybegynder
22. november 2006 - 13:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Netværk virker ikke også alligevel

Jeg har en D-Link 524 router, 1 stationær PC der koblet på med kabel og 2 bærbare PC´er som kører trådløst - alle kører Windows XP
Alt har fungeret fint indtil vi pludselig ikke kunne finde hinanden.
Alle tre PC´er kan komme på Internettet via routeren, og vi kan finde hinanden via IP-adressen.
Alle er opsat til Workgroup - vi har prøvet både med og uden sikkerhed og firewall.
Når vi kikker på routerens opsætning kan routeren sammenkæde navn med IP-adresserne.
Når vi vil se Workgroups medlemmer får vi en meddelse - Workgroup er ikke tilgængelig - du har muligvis ikke adgang...........
Jeg syntes jeg har prøvet alt - routeren er tjekket andensteds der virker den.
Gode råd og ideer modtages med kyshånd.
Avatar billede hubertus Seniormester
22. november 2006 - 13:24 #1
Husk at der skal være min. 1 delt mappe på hver maskine, før du kan få adgang til en af de andre maskiner!
Avatar billede oconradsen Nybegynder
22. november 2006 - 13:27 #2
Du skriver Alle tre PC´er kan komme på Internettet
så virker routeren jo og alle er på nettet via den.

Så er problemet nok firewall. så lad routeren være inden du får ødelagt den konfiuration de jo virker :-)

Find ip addressen for hver enkelt maskine og se om du fra en "kommando prompt " kan sende en ping til hver af de andre, hvis du ikke kan tyder det på at firewallen stopper det.
du kan også lave en  kommando: "net view \\xxx.xxx.xxx.xxx"
hvis ikke du kan se nogle shares må du finde problemet herfra
Avatar billede bergses Nybegynder
22. november 2006 - 13:37 #3
skriv \\computernavn i browseren. Nogen gange er xp sløv til at opdatere netværkssteder!
Avatar billede hubertus Seniormester
22. november 2006 - 16:27 #4
Hvis du får svar tilbage fra et ping fra en af de andre maskiner kan du forsøge at mappe et netværksdrev som følger: net map \\192.168.1.10\share navn.  Det viste ipnummer er blot et eksempel.
Oconradsen har ret i at xp kan være lidt sløv til at svare tilbage. Du kan derfor forsøge at pinge med en parameter på. eks. fra en dosprompth skriver du:
ping 192.168.1.10 -t, så vil den fortsætte med pinge indtil du trykker CTRL C.
Avatar billede kakka Nybegynder
22. november 2006 - 17:13 #5
Har prøvet at pinge - kan få svar omgående når jeg bruger IP-adresser, men får ingen resultat når jeg bruger computernavne.
Har også prøvet fra browseren her kan der ikke findes noget, bortset fra routeren.
OG JA - der er delt noget på alle tre PC´er.
Firewall kan det heller ikke være da jeg har prøvet at slå det fra på alle tre PC´er.
Er bare helt forvirret ;-)
Avatar billede oconradsen Nybegynder
22. november 2006 - 17:32 #6
Når du kan sende ping fra maskine til maskine
så er næste step at se hvad der er delt.
det gøres fra kommando linien med "net view \\xxx.xxx.xxx.xxx"
hvor xx.xx.xx.xx er adressen på den pc der  har noget delt altså deler ud
her skal du se enten de delte drev eller en fejl meddelelse
Avatar billede hubertus Seniormester
22. november 2006 - 17:41 #7
Hvis du kan ping på ip-nummeret men ikke på navnet, så tyder det på, at du skal se på din DNS. altså på den server der konvertere ipnumre til navne. Prøv at se i din næetværks indstillinger om du har en brugbar DNS. Hvordan med internettet, kan du bruge navne her?
Avatar billede kakka Nybegynder
22. november 2006 - 22:19 #8
Så stod jeg lige af engang.....................
DNS ?????
Hvordan finder jeg den og hvordan kan jeg se om den er brugbar??????
Og hvad mener du med om jeg kan bruge navne på internettet???
Avatar billede hubertus Seniormester
23. november 2006 - 10:52 #9
DNS står for Domain name server, og har bla. som opgave at konvertere ip-numre til navne. Du går ind i kontrolpanelet og finder netværksforbindelsen. Åbner egenskaber i lanforbindelsen. Heri ligger din TCP / IP opsætning. hvis du åbner den, så vil du have et felt der hedder foretrukne DNS. her kan du f.eks. bruge 195.231.242.25 som dns-server. Prøv herefter om du kan pinge en af de andre maskiner på maskinnavnet.
Avatar billede kakka Nybegynder
23. november 2006 - 19:55 #10
Hr nu prøvet med anden DNS - uden held
Avatar billede hubertus Seniormester
23. november 2006 - 22:40 #11
Du kan som alternativ bruge 194.239.134.83. Når du har indtastet den, så genstart maskine. fra en dospromt skriver du: ipconfig /all og checker at Dns'en er korrekt. Prøv efterfølgende at pinge eb.dk. Den skal svare tilbage med 81.19.246.13. svartiden vil være ca. 10 ms.
Avatar billede hubertus Seniormester
28. november 2006 - 06:40 #12
har ud fået løst problemet??
Avatar billede hubertus Seniormester
28. november 2006 - 06:41 #13
Har du fåret løst problemet? i såfald luk spørgsmålet.
Avatar billede kakka Nybegynder
28. november 2006 - 17:03 #14
Nej egentlig har jeg ikke løst problemet.
Det der med DNS virkede heller ikke,
Men da den ene bærbare pc her i søndags gik helt ned og måtte omformateres virkede forbindelsen pludselig mellem denne bærbare og den stationære - så løsningen ligger nok i omformatering af den anden bærbare :-(
Og undskyld jeg ikke har fået svaret dig men du ved tiden går