Avatar billede bone Nybegynder
23. november 2006 - 12:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forhindre at knapper flyttes & resizes

Hej eksperter

Jeg har fire knapper på mit regneark.
Når jeg kører en makro, der bl.a. clearer mit regneark som følger:

sheet1.cells.delete
sheet1.chartobjects.delete

Jeg vil gerne forhindre, at knapperne flyttes rundt, og har slået "Don't move or size with cells" til under Properties.

Det virkede også fint - et par uger.

Nu er knapperne begyndt at flytte sig rundt, når jeg kører makroen - men kun nogle gange, og ikke altid i samme retning (dog altid nedad eller nedad+til venstre).
Desuden bliver knapperne nogle gange skaleret (de bliver altid mindre).

Any ideas?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. november 2006 - 13:23 #1
Der er desværre ikke så meget at gøre andet end at sætte størelse og pladsering via en makro - f.eks ved WorkSheet_Change eller lignende.
Avatar billede bone Nybegynder
23. november 2006 - 13:37 #2
Jeg har lavet en blå boks, som knapperne er placeret på og groupet sammen med, så jeg kan nøjes med at resize og flytte den (knapperne skalerer og flytter sig "rigtigt" internt i boksen, når den bliver ændret).
Jeg prøvede at køre en makro recorder for at få noget kode til at at flytte boksen - men den angiver størrelsen i relative enheder, hvilket jo er ubrugligt, nogen forslag?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. november 2006 - 15:42 #3
Hvad mener du med boks? En form?
Avatar billede bone Nybegynder
27. november 2006 - 12:50 #4
Nej, jeg har lavet et 'rectangle' med drawing toolbaren.
Dernæst har jeg placeret knapperne over denne og har grupperet det hele sammen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. november 2006 - 10:25 #5
Du kan pladsere den i forhold til en bestemt celle med:

    Selection.Left = Range("B5").Left + 10
    Selection.Top = Range("B5").Top + 10
Avatar billede bone Nybegynder
30. november 2006 - 10:32 #6
Det funker.

Jeg brugte også bare et par selection.top/width kommandoer til at sætte størrelsen med bagefter i stedet for de relative scalewidth/height - godt nok, jeg ikke havde tænkt på det! :-P

Du må lige smide svar for point
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. november 2006 - 11:06 #7
Værsgo'
Du kan i øvrigt gøre det samme med dine knapper, hvis du vil undgå dit 'rectangle'.
Avatar billede bone Nybegynder
30. november 2006 - 11:25 #8
Nja - det går nu nok. Så skal det jo kun gøres én enkelt gang :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. november 2006 - 12:55 #9
Tak for point :-)
Avatar billede bone Nybegynder
01. december 2006 - 08:22 #10
Jamen det var da så lidt!
Tak for hjælp! :)