Avatar billede tor_v Nybegynder
23. november 2006 - 22:31 Der er 1 kommentar

PHP Mail problem : could not instantiate mail function

Hej gutter!

Håber der er en hardcore PHP/apache wizard der kan hjælpe mig af med hovedpinen.

Jeg kører oemPro (et glimrende og meget avanceret maillist system baseret på PHP) på en windows xp pro apache maskine.

> Windows er XP Pro 32 bit med alle updates (og uden nogen form for firewall whatsoever)
> Apache er version 2.2.3.0
> PHP er version 5.1.6.6

Jeg bruger ikke PHP Qmail (da jeg ikke kan finde noget til win32) og sendmail kan jeg ikke få til at virke (kommer ingen email igennem) så PHP er sat op til at køre med default MTA som er PHP mail() funktionen.

Testfunktionen virker HVER gang - der kommer altid en mail igennem - men når man sætter den igang med at maile ud til en mailingliste så kører den 10-13 emails og så får de næste 8-20 emails fejlmelding med "could not instantiate mail function" og så kører den fint et par stykker igen før fejlen kommer igen.

Mine "almindelige" PHP scripts som f.eks. sender en status email efter kørsel, fungerer altid, men de sender jo også kun 1 email.

Min teori var i første omgang at smtp serveren ved dansk bredbånd (smtp.dbmail.dk) blockede for antal emails over 10stk sent indenfor x-sekunder men det gør ingen forskel hvis jeg sætter den til at bruge f.eks. smtp relay funktionen på en exchange server jeg har kørende på en anden maskine, der går også et par mails igennem og så fejler nogen...og møllen gentager sig igen.

Er der nogen der har været udsat for noget lignende??? Alt hvad jeg kan finde på google er enten "virker"/"virker ikke" men mit problem er jo at fejlen kommer og går som om tænder og slukker på en lyskontakt, for at være lidt billedlig :)

Her ved den sidste kørsel fejlede 340 emails ud af 462.

Jeg har en nagende fornemmelse af at php mail funktionen bliver overbelastet på en eller anden måde, men aner ikke hvordan jeg skal få det løst! Jeg er åben overfor alle idéer! :)

...og er der tekniske detaljer med relevans som jeg har udeladt, spørger I bare løs.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. november 2006 - 10:11 #1
Prøv at bruge phpMailer: http://phpmailer.sf.net/ i stedet...