Avatar billede area48 Nybegynder
29. november 2006 - 16:50 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ny blæser/køler til ældre PC

Jeg har overtaget en ældre computer, hvis cpu blæser/køler er temmelig larmende. Jeg kunne derfor godt tænke mig at indkøbe en ny og mere lydløs blæser/cpu fan, uden at denne koster "spidsen af en jet-jager"

Computeren indeholder en Intel Pentium 4, 1800 MHz (18 gange 100)
(tror at det er socket 478)

med et MSI MS-6339 Medion OEM bundkort

Den nuværende blæser er monteret med 4 skruer ovenpå en "klump metal" og det ville naturligvis være at foretrække hvis den eventuelle nye blæser passer til dette (yep,- jeg er god til at lime, men knapt så stor en handyman på andre områder :-)

Er der en behjælpelig ekspert, der evt. har nogle gode ideer ?
Point til den hvis forslag jeg ender med at indkøbe!
Avatar billede matcho Nybegynder
29. november 2006 - 17:03 #1
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320778
Den er lettest at montere hvis der sidder en plastik ramme på bundkortet omkring cpu.
(en såkaldt P4 ramme.
Avatar billede c-holst Novice
29. november 2006 - 20:53 #2
alt afhængig af hvilken temperatur din cpu kører med, og hvor stor blæseren er, kunne du jo overvej at lade den køre på fx kun 7 volt. De er noget som virkelg tage toppen af. og så er det gratis. sig til hvis det har interesse
Avatar billede area48 Nybegynder
02. december 2006 - 01:57 #3
Takker for ideerne.. Jeg har fundet ud af at jeg kan "nøjes" med at udskifte blæseren, der sidder ovenpå selve enheden og derved undgå de helt store "operative" indgreb i selve computeren. Det ville garanteret også gå galt med mit tekniske niveau in mente...

Jeg har derfor bestilt en 60x60mm Fan, Low-Noise, 19 db, High Quality hos shg.dk som jeg håber er lidt mere lydløs end den eksisterende blæser... (jeg har målt at 60 gange 60 mm er den størrelse, der allerede sidder i systemet)

Jeg vil frygteligt gerne dele de 30 point mellem jer begge... hvordan gør jeg det?

PS. tak for hjælpen og de fine input
Avatar billede c-holst Novice
02. december 2006 - 09:25 #4
det gør du når jeg her lægger et svar, og matcho også gør det. hold så shift nede og marker vore navne...

regn dog med, at de 19 db er når systemet kører med lav belastning, hvor du kan skrue ned for ydelsen på blæseren

er det noet vi arbejder videre med, siger du bare til.

www.stillepc.dk
Avatar billede matcho Nybegynder
02. december 2006 - 10:51 #5
Her:
Avatar billede area48 Nybegynder
02. december 2006 - 11:38 #6
Håber at det er lykkedes at fordele points.. :-)