Avatar billede tthygesen Nybegynder
29. november 2006 - 18:27 Der er 10 kommentarer

Brænde Windows fra recovery partition

Hej,

Er der nogen måde man kan få en sædvanlig Windows XP Cd brændt, når man blot har styresystemet liggende på en recovery partition på PC'en?

Der fulgte nemlig ikke nogen cd med PC'en.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
29. november 2006 - 18:30 #1
brug norton ghost :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
29. november 2006 - 18:32 #2
eller ligende.
det laver et img af din hdd og fra en boot cd /dvd kan du så udpakke hele dit ghost image til din hdd når du skal geninstallere :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
29. november 2006 - 18:32 #3
Avatar billede hcma Novice
29. november 2006 - 18:40 #4
tag din manual frem og se den instruktion som er lavet m.h.t. brænding af recovery-cd
Mange præ-installerede pc'er leveres uden cd og der SKAL man selv sørge for at få brændt recovery-cd'en ud.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
29. november 2006 - 19:15 #5
Såvidt jeg husker brændte jeg min Dell recovery cd med Nero, som image fil.
Avatar billede thov Forsker
30. november 2006 - 12:59 #6
Hvis du har folderen i386 (ca. 480Mb) på dit C: drev, kan den kopieres ud på en CD, og sammen med en bootCD, bruges som restore.

Hvis der er en OEM Windows på computeren, kræver det lige et par små tilføjelser, for ellers mangler i386 disse fire filer:
OEMBIOS.BI_
OEMBIOS.CA_
OEMBIOS.SI_
OEMBIOS.DA_

I system32 folderen ligger forhåbentlig disse filer:
OEMBIOS.BIN
OEMBIOS.CAT
OEMBIOS.SIG
OEMBIOS.DAT

Med programmet MakeCAB skal filerne i system32 konverteres og anbringes i i386 folderen inden CD brændingen.

I Start -> Kør, skriver du:
makecab c:\windows\system32\oembios.bin
makecab c:\windows\system32\CatRoot\{F750E6C3-38EE-11D1-85E5-00C04FC295EE}oembios.cat
makecab c:\windows\system32\oembios.sig
makecab c:\windows\system32\oembios.dat
Avatar billede kraesten Nybegynder
30. november 2006 - 17:49 #7
Jeg følger meget interesseret med i denne tråd og har lige opdaget en fejl i forsøget på at følge "thov's" anvisning.

Der mangler en backslash i den anden linje, der rettelig skal se sådan ud for at virke:

makecab c:\windows\system32\CatRoot\{F750E6C3-38EE-11D1-85E5-00C04FC295EE}\oembios.cat
Avatar billede thov Forsker
30. november 2006 - 23:41 #8
Søreme så - den \ må være smuttet under en copy/paste et eller andet sted.
Installerer man fra i386 via DOS CD/diskette, så køres programmet WINNT.EXE
Er det fra windows, så er det WINNT32.EXE som skal bruges.
Avatar billede kraesten Nybegynder
02. december 2006 - 11:12 #9
thov skriver 30/11 at i386 folderen, (tilføjet fire filer), sammen med en bootCD kan bruges som restore.
Hvordan fungerer dette i praksis?

Det letteste for mig at se ville nemlig være at have det hele samlet på 1 CD som fungerede som en original installations CD (og som man ville kunne slipstreame med den til enhver tid nyeste servicepack).

Men dette er måske ikke muligt?
Avatar billede thov Forsker
02. december 2006 - 16:14 #10
Det ville være alle tiders, hvis man kunne 'gå baglæns' og slippe for den recovery CD som sletter alt, uden bare at reparere.
Med BartPE http://www.nu2.nu/pebuilder/intro/ kan man lave en Windows boot CD ved hjælp af i386 folderen, og der er også en i386 folder i den ISO fil BartPE genererer, men der mangler en masse filer.
BartPE's ISO image er på 624Mb, så der er ikke plads til de manglende filer i i386 folderen.
Jeg gjorde det, at jeg tilføjede i386 folderen til et ISO image med en DOS bootCD - det smager da lidt af en XP installations CD.