Avatar billede nadster Nybegynder
01. december 2006 - 20:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved skærm ved anbefalet opløsning

Hej

Jeg har fået et kæmpe problem.

For nogle dage siden, skulle jeg skifte min antivirus ud, og da jeg var i færd med at installere den nye antivirus, gik min skærm i sort og kom op med en meddelelse om at den skulle have en optimal opløsning på 1280x1024, 6oHz (http://downloadcenter.samsung.com/content/EM/200509/20050905224727156/EN/images/sync.jpg).

Lige først lidt facts om min computer:
- 17" Samsung SyncMaster 710T
- P4 2,6
- Gigabyte ATI Radeon 9600 Pro 128MB
- Windows XP DK (med service pack 2)
- Skærm og grafikkort var koblet sammen via DVI. Nu er det via analog

Jeg har ikke været fysisk inde og rode rundt på computeren, og jeg har heller ikke installeret andet på den. Computeren og skærmen har kørt fint indtil nu.
Jeg prøvede at genstarte, men kunne så slet ikke få lov til at se andet end en sort skærm med ovennævnte billede.

Jeg slukkede så både skærm og pc og prøvede at skifte DVI ud med analog, så fik jeg billede frem på skærmen, men kun indtil den kom til Windows, så gik den i sort igen (med billede).
Jeg fandt frem til, at hvis jeg holdte skærm og pc slukket i nogle sekunder, kunne jeg starte op "normalt" på analog forbindelse, hvis jeg trykkede F8 inden Windows kom i gang og så valgte opstart med VGA tilstand, kom jeg ind i Windows og kunne gøre ting der.
Hvis jeg kørt DVI, var skærmen helt fra start, sort igen.

Jeg prøvede nogle forskellige fif af, som jeg fik søgt mig frem til på nettet. Bl.a. at reset’e min CMOS, hvilket ikke hjalp. Jeg har også fundet og installeret de nyeste driver til mit ATI kort og skærmen. Og har også prøvet at re-installere det hele.

Status er, at jeg kan køre inde i Windows via analog forbindelse med en opløsning på 1024x768, som er det højeste jeg kan sætte den til inden den laver sort skærm.

Som bekendt, så bliver f.eks. tekst meget dårlig at læse, når man kører en for lav opløsning på en fladskærm. Derfor vil jeg gerne have opløsningen op. Om det så bliver via en analog eller DVI forbindelse er i første omgang underordnet.

Følgende "vejledning" har jeg fundet på nettet hos Samsung, hvilket dog ikke har hjulpet mig meget:
http://downloadcenter.samsung.com/content/EM/200509/20050905224727156/EN/6_sub.htm

Hvis der er nogen der kan hjælpe, vil det være den bedste julegave :)
Spørg endelig, hvis I mangler nogle specifikke oplysninger, så skal jeg nok undersøge det.

Mvh
Peter

P.S. Jeg har sat pointene til 200, fordi jeg har søgt overalt og snakket med kollegaer og venner og ingen har kunnet hjælpe med problemet...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
01. december 2006 - 20:18 #1
har du reinstalleret windows eller kun dit grafikkort ? (jeg ville starte i fejlsikret tilstand og fjerne frafikkortet og genstarte og se om det ikke hjalp)
Avatar billede nadster Nybegynder
01. december 2006 - 20:21 #2
Da jeg kom ind i windows via VGA-tilstan, så prøvede jeg både at fjerne skærm og grafikkort, så det ikke var det. Men ved genstart installerede den selv automatisk skærm og grafikkort igen.

Derefter re-installerede jeg så Windows. Jeg har ikke efterfølgende prøvet at fjerne det i fejlsikret tilstand, men i mit hoved, vil den selv finde frem til grafikkortet igen.
Avatar billede nadster Nybegynder
27. december 2006 - 20:36 #3
Der er stadigvæk ingen, der har en mulig løsning til problemet?
Avatar billede nadster Nybegynder
18. februar 2007 - 20:45 #4
Skærmen kunne ikke reddes, så det endte med en ombytning af skærmen...