Avatar billede morten_b Nybegynder
15. december 2006 - 15:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm

Jeg fik en ældre bærbar (Compaq Presario 2100) ind fordi den ikke kunne starte op. Den kunne fint boote, men kunne ikke starte windows.

Det hjalp intet at starte op fra WinXP CD da der så bare kom en blå skærm og systemet genstartede.

Vi tog derfor harddisken ud og fik meget hurtigt konstateret at den var i stykker. Man kunne slet ikke hente data fra den og den lød som om den var gået fuldstændig fra hinanden inden i når den kørte.

Vi skiftede derfor harddisken ud, men så fik vi et betydelig større problem. Nu kan computeren nemlig slet ikke starte mere!

Når man tænder for den så starter blæserne og den forsøger i et kort øjeblik at loade fra harddisk og CD rom, men der kommer intet på skærmen.

Vi har prøvet at boote fra CD og floppy, og uden harddisken i, men intet sker. Vi kan simpelthen ikke få noget som helst frem på skærmen, heller ikke hvis vi tilslutter ekstern skærm.

Nogen der har en ide til hvad der kan være galt og hvad vi kan gøre for at rette det?
Avatar billede jacla Nybegynder
15. december 2006 - 19:45 #1
Kan i komme ind i biosen og finde HDD og ændre boot-sekvensen.

Hvad sker der hvis i taster F8 i opstarten ?

vh

Jan C
Avatar billede morten_b Nybegynder
16. december 2006 - 16:59 #2
Nej, vi kan ikke komme ind i bios og der sker intet hvis vi taster F8 i opstarten. Selve hardwaren starter, men der er ingen programmer af nogen art der starter.
Avatar billede jacla Nybegynder
16. december 2006 - 17:12 #3
Det kan være biosen der er røget, kommer der bip toner og hvis hvormange?

Prøv at tage alt hardware fra: printer, scanner, usb og evntuelle ekstra ram-blokke.
Avatar billede morten_b Nybegynder
16. december 2006 - 17:55 #4
Nej, kommer ingen bip og der er intet ekstra hardware tilsluttet maskinen.
Avatar billede morten_b Nybegynder
10. januar 2007 - 11:48 #5
Løsningen var meget simpel: I forbindelse med at vi havde skiftet harddisken havde vi fået løsnet en af ram klodserne. Denne blev sat på plads og så startede computeren som den skulle.

Hvorfor den ikke bare startede op uden denne ramklods eller i det mindste skrev at der var noget galt med ram'en er en en anden sag...