Avatar billede marlboro-man Nybegynder
21. december 2006 - 12:52 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Ny 2 1/2" Harddisk.

Det lader til at min 2 1/2" harddisk er stået af i min laptop 20 dager efter garentien udløb (typisk) og jeg skal finde en ny, helst lidt støre og hurtiger, så jeg ser efter en 5400 spin 100-120GB, men er lidt i tvivel om hvad jeg skal købe og om den jeg vælger passer, alså har den rette tilslutning osv.

Disken som sider i er en Toshiba 80GB  42oo Spin (HDD2188)Slimline
Device
Type: Laptop Hard Drive
Form Factor: Internal
Interface Type: ATA-6
Storage Capacity: 80GB
Data Transfer Rate: 100MB
Spindle Speed: 4200
Average Seek Time: 12ms
Buffer: 8MB
http://www.superwarehouse.com/Toshiba_80GB_MK8025GAS_Laptop_Hard_Drive/HDD2188/p/325010

INTERFACE ATA-6  til svare det ATA-100

vil denne disk passe i i stedet ?
WD Scorpio WD1200UE
120 GB / 5400 rpm / 2 MB / ATA-100 / 12 ms
ATA-100
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=179146

findes der en bedere disk som kan anbefale helst lydsvag
Avatar billede skaw Nybegynder
21. december 2006 - 13:03 #1
hvorfor ikke 7200 rpm  seagate og hitashi har dem det kan mærkes på hastigheden
mvh skaw
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. december 2006 - 13:18 #2
Kan det også på pris og forbrug
Avatar billede venturer Nybegynder
21. december 2006 - 13:20 #3
20 dage efter dine 2 års reklemationsret er over eller 20 dage efter producentes garanti er udløbet?
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. december 2006 - 13:30 #4
Harddiskene til laptops kommer i 3 forskellige hastigheds varianter. 4200rpm, 5400rpm og en 72rpm. Disse hastigheder referere til hastigheden hvori pladen indeni harddisken rotere. Uden at gå for dybt ind i det tekniske, så er der her mest tale om hvor hurtigt dataen kan tilgås på disken. Mange omtaler de hurtige diske som strømslugende. Dette er som sådan også ganske korrekt, men forskellen mellem de langsomme 4200 og 7200rpm er nu ikke så markant som mange antager. Faktisk har jeg set 5400rpm diske reportere om lavere strøm brug end 4200 diskene. De mere sjældne 7200rpm harddiske æder dog en del mere end de to forgængere, men igen snakker vi kun ganske få minutter mindre batteritid.

En anden væsentlig overvejelse tilknyttet hastigheden er varmen genereret af høje omdrejningstal. 4200 samt 5400 vil generer langt mindre varme kontra harddiske med 7200rpm, og sidder man med en maskine, som allerede lider under varme, er det måske en idé at se bort fra 7200 disken.
En ting som ofte følges af, er priser og hastigheder. Hoppet mellem 42 og 5400 er ikke markant, men når der hoppes fra 4200, 5400 og til 7200 er pris hoppet noget tegnebogen kan mærke
Personligt ville jeg stile efter den gyldne mellemvej med 5400rpm disken.
Avatar billede skaw Nybegynder
21. december 2006 - 13:35 #5
På mange bærbar er der kun 1 års garanti
ellers et yderst fornuftigt indlæg du har skrevet
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
21. december 2006 - 13:43 #6
har i nogle anbefalinger af fabrikant, tænker mest på støj.

Ellers er jeg gald for påmindelsen om varme, da min laptop i forvejen er meget varm.
Fujitsu siemens amilo D 8830.

Hitashi påstår at deres TravelStar 7K100 100 GB bruger mindre strøm som de øvrige diske 4200, 5400, men de skriver ikke noget om hvor meget den larmer eller hvor varm den bliver. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=171732  pris 900 kr + fragt.

Hvad angår garantien så har jeg fået oplyst at der er 3 års garanti på disken, og den ud løb som sagt 1 December
Avatar billede loppehund Nybegynder
21. december 2006 - 13:50 #7
Hvad producenterne skriver skal du ikke altid vægte mest. De lever jo af at sælge ;D
Dog er Hitachi ganske god til at lave diske!

Der findes ikke nogle angivelser af varmeudviklingen og støjen, og de tal nogle udgiver er svære at forhlde sig til.
Avatar billede venturer Nybegynder
21. december 2006 - 14:22 #8
Jeg har selv købt flere Hitachi diske (til at bygge USB diske), og det er min erfaring er de er ret lydsvage.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. december 2006 - 08:46 #9
nå men det er jo svært at besteme sig men det bliver sikkert er 100 eller 120GB Hitachi 5400 spin jeg køber, Da det jo helt klart er et point ang varme, ved ikke om der er den store forskel på holdbarhed osv. på disse disk, er det vel det samme, og hastig hed er vel også den samme.

Nu er der en del plads i min laptop, der kunne sagtens side 2 disk oven på hinanden, finder der nogen mulighed for at det kan lade sig gøre, tænker på adapter for at forbinde disse, eller er det kun muligtt at montere en disk ?

Men ellers så må di er jer der er interaseret i point smide et svar og så skal jeg fordel point

Taker for hjælpen
Avatar billede loppehund Nybegynder
22. december 2006 - 09:59 #10
Nej, du skal ikke rode med 2 diske!
Avatar billede venturer Nybegynder
22. december 2006 - 12:08 #11
Nogle enkelte bærebare er faktisk beregnet til 2 diske. Men hvis ikke det står i dine specs skal du IKKE prøve på noget.
Anskaf evt. en eksterne 2,5" USB disk. Denne kan godt køre 7200 omdrjninger (den kommer lettere af med varmen).
Avatar billede loppehund Nybegynder
22. december 2006 - 12:48 #12
Venturer - mange maskiner tilbyder dette ja, men ikke noget man selv isætter
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
23. december 2006 - 11:27 #13
nu delte jeg lige over, loppehunde burde måske have haft lidt flere, for hans indlæg, men det er jo jul og vi skal alle dele, så det blev halv og halv

God jul til alle
Avatar billede loppehund Nybegynder
23. december 2006 - 11:31 #14
Jeg overlever ;D

God jul til dig og tak for point