Avatar billede nitro99 Nybegynder
23. maj 2001 - 15:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Alkohol og Penicillin?

Hey...
Måske et underligt spørgsmål, men da jeg er syg og får penicillin for det, men skal feste i aften og måske drikke noget, hvor meget kan/må jeg så drikke hvis jeg normalt drikker 4 genstande? Og må man overhovedet drikke?
Nitro99
Avatar billede fcs Novice
23. maj 2001 - 15:59 #1
Indtagelse af alkohol nedsætter virkningen af penicilin. Derfor vil jeg anbefale dig at køre sodavand iaften indtil du er færdig med din penicilinkur. Sorry, men jeg har selv været der og fået den besked af min læge :-(
Avatar billede nicki Nybegynder
23. maj 2001 - 16:01 #2
Nå nå så er det vidst sidste skoledag hva!
Avatar billede ajh Nybegynder
23. maj 2001 - 16:06 #3
Det kommer an på hvilken slags penicillin det er, har den en rød trekant er alkohol bestemt et nono... selvom trekanten ikke er der vil jeg stadig være en smule påpasselig da en opbrækket pille ikke virker vildt godt ;)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 16:06 #4
Myter
Myter er noget af det mest sejlivede - ud over myrer i køkkenet om sommeren - og skvalderkål. Men det er altid lidt energi værd at bidrage til at aflive dem. Man må ikke drikke alkohol, når man får penicillin. Det er der mange, der siger, men det er ikke rigtigt. Almindelig penicillin, som man får for halsbetændelse osv., giver ikke problemer sammen med alkohol.
En speciel type antibiotika - cefalosporiner - virker ligesom Antabus, og så skal man ikke drikke alkohol. Eksempler på præparater er Cefalexin og Zinnat. Stærk kaffe i store mængder er ofte brugt som \"modgift\", hvis man har fået lidt for meget at drikke. Men det mindsker ikke promillen! Og det kan også forlede en til at tro, at beruselsen er dunstet af. Så godt med kaffe efter julefrokosten gør ikke, at man med bedre samvittighed kan køre bilen hjem.

taget herfra:
http://www.helse.dk/artikler/medicin/20artikel.html
Avatar billede ajh Nybegynder
23. maj 2001 - 16:09 #5
kim> mega-store flyvemyrer i stuen er langt værre end myrer i køkkenet ;)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 16:09 #6
hehe :)
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
23. maj 2001 - 16:33 #7

Kim har så fuldstændig ret, jeg har gennem årerne båret en del branderter hjem, selv om jeg har været på antibiotika, og har i modsætning til fcs fået af vide af lægen, at man gerne må indtage alkohol.
Penicilin er et af de mest uskadelige lægemidler der findes (med mindre du er allergisk) det er jo produceret af mug for pokker ;-)
Avatar billede fcs Novice
23. maj 2001 - 16:36 #8
Kim og Sanne>> Jeg refererede blot hvad min egen læge havde fortalt mig da han gav mig en penicilinkur samme dag som jeg skulle til fest. Han sagde at jeg godt kunne drikke, men han ville ikke anbefale det, da det nedsatte virkningen af penicilinen. Han sagde altså ikke at det var farligt at blande penicilin og alkohol, men at det nedsatte/fjernede (afhængigt af alkoholmængden) virkningen af penicilinen ;-)
Avatar billede nitro99 Nybegynder
23. maj 2001 - 16:54 #9
OKay... tak for svarene. Det er mod halsbetændelse, så der skulle altså ikke være nogen fare?
Nitro99
ps... yeah sidste skoledag :D
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 17:35 #10
nopes!
tak for points :)