Avatar billede ulykken-smed Juniormester
01. januar 2007 - 15:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

løs en ligning

er der også noget der kan løse ligninger i excel . Lige som der er i min texas lommeregner .

F.eks. (x-7)/2+2-30 = 0

så excel giver svaret på x

Mvh Ulykken-smed
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
01. januar 2007 - 15:15 #1
ligningen lyder sådan

(x-7)/2+2=30

havde bare selv flyttet 30 om på den anden side
Avatar billede jkrons Professor
01. januar 2007 - 15:56 #2
Excel har ikke umiddelbart en ligningsløser, men ligninger med én ubekendt som i dit tilfælde kan løses med målsøgning:

Skriv i en celel formlen =(A1-7)/2+2  hvor A1 repræsenterer X. Stil dig så i cellen med formelen og vælg Funktioner - Målsætning. I ruden Til værdi, skriver du 30, og i ruden Ved ændring af, skriver du A1.  Så fremkommer resusltatet af din ligning i A1, i dette tilfælde 63.
Avatar billede jkrons Professor
01. januar 2007 - 15:57 #3
Målsøgning, ikke målsætning.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
02. januar 2007 - 18:53 #4
jkrons , jrg har haft benyttet mig af den metode , men tænkte der måtte da være en lettere metode . Men jeg siger mange tak for svaret ,hvis du ligger et svar så får du pointene

Mvh Ulykken-smed
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
30. januar 2007 - 15:17 #5
Excel har desværre ikke algebraisk manipulation af ligninger som f.eks. MathCad.
Man har dog adgang til alle formler fra makroer, så man kunne kode algebraisk ligningsløsning. Det vi nok blive omfattende.
Fordelen med målsøgning er, at ligninger UDEN algebaisk løsning, også kan bestemmes, hvis der da ER løsning(er).
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
03. december 2007 - 09:36 #6
.
Avatar billede maydaymatematikdk Nybegynder
14. februar 2013 - 13:32 #7
Ellers er wolframalpha.com rigtig god.

Mvh.
www.maydaymatematik.dk