Avatar billede firehat Nybegynder
04. januar 2007 - 16:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skrive til COM-porten

Hej,

Hvordan sender jeg data til com-porten? Jeg har købt et byggesæt i brinck elektronik til at styre to servomoterer, og for at styrre denne skal jeg sende en byte til byggesættet gennem COM-porten.

Følgende indstillinger skal bruges: 9600 baud, 8 data bits og 1 stop bit. Der bruges ikke paritetsbit.

Jeg bruger JBuilder i Windows XP. Har kikket i tidligere spørgsmål er det ser ud til at jeg skal bruge en javax.comm api, hvordan installerer jeg den? (..hvis der er rigtigt at den skal bruges)

Tak på forhånd!
Mikkel
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
04. januar 2007 - 17:22 #1
Javas api understøtter ikke som standard at man skriver til COM-porten, men Sun har lavet et API til formålet. Desværre er understøttelsen af Windows XP droppet i de senere versioner. Der er en forklaring her og link og hjælp til hvad du skal bruge for at få det til at fungere på Windows XP:

http://forum.java.sun.com/thread.jspa?forumID=31&threadID=698876
Avatar billede firehat Nybegynder
04. januar 2007 - 18:49 #2
Jeg har fået installeret apien så den virker i JBuilder, og det ser ud til at virke fint.
Jeg har set på eksemplerne på http://rxtx.qbang.org/wiki/index.php/Examples, og har fået  eksmemplet der hedder "Discovering comm ports" til at virke. Men jeg kan ikke helt forstå hvordan det ellers virker.

Har du et eksempel (eller link) som viser hvordan jeg forbinder til COM (COM1) porten og sender en byte til den?
Avatar billede firehat Nybegynder
05. januar 2007 - 14:14 #3
Læste noget mere om rxtx og fandt ud af det skulle virke på samme måde som javax.comm, så jeg søgte efter nogle eksempler dertil.
Jeg fandt http://java.sun.com/products/javacomm/reference/docs/API_users_guide_3.html
hvor der er et simpelt eksempel som jeg har prøvet - og det virker.

Tak for hjælpen, skriv et svar for point.
Avatar billede firehat Nybegynder
22. september 2007 - 22:42 #4
lukker