Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 10:24 Der er 22 kommentarer

Windows fryser under installation :((

Hejza alle sammen,

Hvergang jeg prøver at installere win98, så fryser den under installationen...den stopper helt, og du kan ikke kører med musen eller noget andet.
Er der nogen der ved hvordan man kan løse dette problem ???
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2001 - 10:26 #1
prøv og skifte dine ram
Avatar billede handmade Nybegynder
24. maj 2001 - 10:30 #2
Ér viruscheck enablet i BIOS?
Er disken formateret?
Kan maskinen boote til C-prompt?
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 10:31 #3
Burde 64 MB ram ikke være nok ?
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 10:34 #4
Viruscheck er disabled
Ja, disken er formateret
Ja, maskinen kan godt boote til C-prompt
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2001 - 10:36 #5
joo men kan være fejl i dem. Har selv haft samme problem
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 10:40 #6
Skal jeg så ud at købe helt nye ram ?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2001 - 10:41 #7
ja øhh du ku jo prøve og låne nogle af en ven først.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
24. maj 2001 - 10:42 #8
Her er sikker test af om det er ram og bios der driller, om der er tale om IO konflikt mellem dine kort:
Når du har formatteret din computer, tager du ALLE kort (netkort, lydkort, TV etc) ud, med undtagelse af Grafikkort.
Start installation med KUN én Harddisk og ét CD-drev i.
Bliver windows installeret uden fejl, kan du installere driver til bundkort og grafikkort, i nævte rækkefølge.
Når alt er på plads, sætter du ét kort/HD/CD-drev i af gange, og installerer det.

Hvis Windows fryser når du har sat et af kortene i, har du fundet musen.
Fryser den derimod under første forsøg på at installere windows (kun med grafikkort), kan fejlen ligge i grafikkortet. Har du mulighed for at sætte et andet grafikkort i kan du gøre det og test om det skulle hjælpe.. og hvis ikke det hjælper, er det ram eller bios der den skyldige.

Jeg ved det er en langsom process.. men ret sikker til fejlfinding.
Windows lever ikke helt op til sit selvudnævnte \"PnP\" ry! :o)

Håber det kan bruges.
Avatar billede handmade Nybegynder
24. maj 2001 - 10:43 #9
Dwet kan også være andre fejl, men RAM er da et godt bud..

Det kunne også være visse komponenter på MB eller kort - fejl i master boot record - komponenter som windows ikke kan finde ud af at indlæse drivere til..
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 11:02 #10
Jeg har lige lånt min lillebrors, men den fryser stadig....
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2001 - 11:04 #11
så prøv og gør det som rickypriv skriver ;o)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
24. maj 2001 - 11:05 #12
Så er du nok nødt til at gøre det jeg beskriver.. Det kan jo være at dit lydkort eks konflikter med HD controller..
Avatar billede handmade Nybegynder
24. maj 2001 - 11:05 #13
Kunne du ikke prøve at låne hans installations CD?
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 11:08 #14
handmade ->

Det har jeg skam gjort...jeg har også lånt tre installations cd\'er fra 4 andre venner, men samme fejl....
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 11:59 #15
rickypriv  ->

Nu har jeg gjort hvad du skrev, men den fryser stadig...
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 12:00 #16
handmade ->

Jeg mener selvfølgelig 3 venner :))
Avatar billede rickypriv Nybegynder
24. maj 2001 - 12:02 #17
Okay, så kan det kun være BOIS der er gedet.. Du kan jo evt vælge at resette til Factory Default..
Og funger den stadig ikke, skal du en tur på nettet og finde en BOIS updatering..!
Og virker dét heller ikke, kunne man jo mistænke HD.. har du prøvet med anden BD?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
24. maj 2001 - 12:02 #18
BD = HD
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 17:08 #19
Nu skulle del lige til at starte med at kopiere windows filerne over, men så får jeg en application error...hvorfor får jeg det?
Jeg har kun et skærmkort, mus, tastatur sat til..
Avatar billede handmade Nybegynder
24. maj 2001 - 17:38 #20
Prøv fra en bootdisk ved a_prompt at skrive fdisk /mbr. Problemet kan skyldes rod i bootrecord, specielt når det opstår så tidligt
Avatar billede laserzap Nybegynder
24. maj 2001 - 18:36 #21
Nu fik jeg windows lagt ind, men når jeg er inde i windows, så går der 2 sec, så for jeg en blå skærm frem, hvor der står noget med VXD vchache(01)
Ved i hvorfor denne fejl kommer ??
Er det noget med ramene ?
Avatar billede larholm Nybegynder
31. maj 2001 - 19:55 #22
Hvis du har været konsekvent og har prøvet at installere ud fra de desinger du har fået mhb. på det som rickypriv skrev (installation kun med grafikkort), så er der ret stor sandsynlighed for at du har en hardware konflikt. Du spørger om 64 mb ram ikke er nok; jo 64 mb ram er nok hvis de passer til din processor; hvis din processor kører med 66 mhz, skal dine ram køre med samme; tilsvarende hvis din processor kører med 100 mhz skal din processor ligeså. Nogle bundkort, specielt de nyere, kan selv \"finde\" ud af de indstillinger (jumperless, eller mindre *gt*), men har du et ældre bundkort er det ingen gang sikkert at det er nok at enhederne passer sammen når du køber dem, du skal måske også stille de indstillinger på selve bundkortet.

Hvad er det for et bundkort du har ?

Mvh

Hans Jørgen Larholm

PESE - Professionel EDB Service