Avatar billede chris Nybegynder
05. januar 2007 - 23:34 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Har 4 gb, men kun 3 bliver fundet af XP ?

Jeg har nu været rundt omkring på nettet, for at finde et svar.

Men er der nogle som kan fortælle hvordan jeg får den fulde udnyttelse af alle mine 4gb ram.

OS : WIn XP 32bit
CPU : Intel Core Duo2 2,4ghz (E6600)
4 x 1 GB ram

Jeg har prøvet med alle de forskellige parametere som
/3GB og / PAE i boot.ini

Uden held...

Jeg har set på forskellige sites og reklamer der dumper ind af døren at der leveres systemer med 4 GB. Så det kan vel lade sige gøre.... også selvom at man ikke kører med et 64bit system. For jeg går ikke ud fra at feks. Dell sælger 64bit systemer til Hr og Fru Hansen.  Der er for mange kompatibilitets problemer.

Nogle forslag ?
Avatar billede leif Seniormester
05. januar 2007 - 23:37 #1
Er der ikke noget med at XP 32bit kun understøtter 3GB ram ?
Avatar billede hcma Novice
05. januar 2007 - 23:38 #2
hvor mange accepterer dit bundkort ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. januar 2007 - 23:42 #3
det skyldes dit chipset, XP 32bit kan se og styre 4GB ram, men pga den måde de fleste destop chipset er lavet på, vil man når man kommer over 3.5GB opleve at man ikke har det hele til rådighed, resten reserveres til PCI og evt PCI-E bussen.
Avatar billede nva Praktikant
05. januar 2007 - 23:43 #4
Avatar billede chris Nybegynder
05. januar 2007 - 23:46 #5
hcma: mit bundkort (ASUS P5B-E) understøtter max 8GB, og den finder mine 4 GB, når jeg booter op.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. januar 2007 - 23:49 #6
så skyldes det den "fejl" mht styring af rammen, det vil sikkert også stå i manualen at ved brug af xp 32 bit vil der ikek være 4GB ram tilgængeligt.
Avatar billede coderdk Praktikant
06. januar 2007 - 03:15 #7
Avatar billede nva Praktikant
06. januar 2007 - 17:31 #8
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede chris Nybegynder
06. januar 2007 - 18:11 #9
Tjaaaa.... ike så meget hjælp. Andet det jeg selv har kunne læse mig frem til. Håbede måske bare at der var nogle work-arounds.  Feks at man kunne tweake så ens PCI osv ikke reserverede så meget.

Men tak for svar og kommentare.

Forresten sjovt at være på eksperten igen... tror jeg oprettede mig første gang i 1999 eller 2000.  Der er sket meget siden starten :-)