Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 12:09 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opfriskning af min hukkommelse

Jeg har tidligere set en funktion der på en smart måde kunne returnere en bestemt del af et filnavn - f.eks. bare stien eller extension.
Det var en eller anden splitt funktion.
Det var meget smartere end bare at søge på \ eller .

Mit problem er at jeg ikke kan huske hvor jeg så det og hvad den hed.
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 12:21 #1
Maybe something like this

Dim a As Variant

a = Split("C:\Path\File.txt", "\", , vbTextCompare)

MsgBox a(UBound(a))
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 12:22 #2
not sure how you woul dget the extension or full path from using split though
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 12:22 #3
Not quite - it is possible to give a parameter that indicates which filepart you want to return
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 12:24 #4
I am beginning to wonder if it was in the good old TurboPascal it was possible to do this :-)
Avatar billede Six Nybegynder
10. januar 2007 - 12:28 #5
Avatar billede Six Nybegynder
10. januar 2007 - 12:35 #6
Det går lige op for mig, at du måske ikke kan bruge det link til noget ;D - brug det, eller ignorer det hehe :)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 12:46 #7
fjappe> Det er jo sådan set de 3 gamle metoder til at finde det på - det er dem jeg bruger allerede.
Jeg ville gerne have en hvor jeg kalder med et absolut filnavn og så en parameter for hvad jeg har brug for.

(jeg har TotalAccess analyzer til at køre på en DB lige nu - det tager alle kræfter ud af denne maskine så jeg dårligt kan skrive her)
Avatar billede Six Nybegynder
10. januar 2007 - 12:48 #8
Skal ærligt indrømme at jeg intet kender til vb, eller access(udover det man lærte i skolen ;D ) - så bare afvis mit svar, jeg håber du finder en løsning... hvis den da findes? :P
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 12:56 #9
Hi Hugo
"..det tager alle kræfter ud af denne maskine .."
maybe its about time you replaced that 386 with a new one :o)

TotalAccess analyzer:
Do you have other componenets from FMSinc? they also have a mailing program. You might be able to use it to get get out of having Outlook/Express installed.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 13:00 #10
I have an AMD Turion 64 1.8 GHz with 1 GB memory and it still pulls resources as nothing else.
I have just made the code documentation and now I have to go and cut a small forrest to print the 1116 pages :-)

I have some other components as well but not the mailer. (I have Analyzer, Sourcebook and codetools - but I never got the mailer when I was at Jamo and now I can't afford it :-)  )
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 13:02 #11
what version do you have?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 13:03 #12
Analyzer 2003, Sourcebook 2003, Codetools 2000 (no need to update)
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 13:21 #13
you can also use th efile system object for doing some of the things you want

Dim fs As Variant

Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

MsgBox fs.GetExtensionName("c:\some\path\goes\here\file.txt")
MsgBox fs.GetFileName("c:\some\path\goes\here\file.txt")
MsgBox fs.GetBaseName("c:\some\path\goes\here\file.txt")
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 13:23 #14
MsgBox fs.GetDriveName("c:\some\path\goes\here\file.txt")
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 13:47 #15
Will try that and return later.
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2007 - 13:50 #16
dont have one for the path.

Maybe fs.Path if the path exists
Avatar billede fynbohans Nybegynder
10. januar 2007 - 17:07 #17
SplitPath er en Windows-funktion, så du skal vide hvordan man bruger Windows-funtioner i
Access.
Søg på Internettet efter "SplitPath access" og du finder bl.a. denne her:
http://www.mvp-access.com/juanmafan/wizhook/splitpath.htm
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2007 - 18:59 #18
Bortset fra det er på spansk så ser det da rigtigt ud :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. januar 2007 - 12:31 #19
Terry> jeg har arbejdet videre med dit forslag og har fået næsten det jeg ønskede. Så smid et svar for points.
Ved du forresten hvordan man kan lave det som der er i standard Access funktioner, at når man skal indtaste parametre, så vise de mulige med gult?
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 13:43 #20
Not quite sure I understand what your after Hugo. Can you explain a little more?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
11. januar 2007 - 13:47 #21
When you type the name of a function, say docmd.OpenReport "rptTest" and then when you type the , you get a list of possible choices.
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 19:38 #22
Well I've never tried this before but it works :o)

Enum SecurityLevel
    IllegalEntry = -1
    SecurityLevel1 = 0
    SecurityLevel2 = 1
End Enum

Function security(sl As SecurityLevel) As Integer

End Function

Now if you start entering the function you will see the list in the Enum. Obviously if you have other paramaters which are just normal data types then they only have the one posibility
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 19:39 #23
Oh and thanks
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 19:47 #24
You may find this link usefull Hugo. I havent tested it so I have no idae at all if you can.
Mail using MAPI which it seems can take attached files.

http://www.eksperten.dk/spm/755369