Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 20:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

laptop skærm, hvor hurtig er den?

hej alle jeg sidder med en zepto znote 4200 som efterhånden snart fylder 2 år. Jeg har forsøgt at få lidt data på den skærm der er indbygget i min laptop, såsom opdateringshastighed, betragtningsvinkler osv. Nogen der ved hvor jeg finder det, eller hvad sådan en skærm som min typisk ligger i?

Det eneste der står om skærmen på min faktura er 15" SXGA+ 1400x1050.

Lige lidt baggrundshistorie for hvad jeg skal bruge det til.

Jeg skal have købt mig en stationær pc, og dertilhørende tft skærm, men jeg ved ikke hvilke specs er nok til mig når jeg skal vælge skærm. Og jeg får forskellige råd hele tiden, på hvad minimum opdateringshastighed skal være (maximum faktisk jo :D), osv. Så tænkte jeg, jeg er egentlig tilfreds med min laptop skærm, så en tft skærm til min stationære behøver ikke være bedre, bare større :D
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 20:42 #1
60hz
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 20:43 #2
kig på www.flatpanels.dk

Her står alt du skal vide. Hertil har de en fed guide samt et godt forum
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 20:43 #3
Troede en laptop fladskærm blev opgivet i ms som tft skærme?
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 20:46 #4
Der står ikke noget om min zepto skærm på flatpanels :-)

Jeg ved godt hvad din mening var, at jeg kunne bruge flatpanels.dk til at blive klogere på tft skærme generelt. Jeg har kigget der mange gange, og jeg vil stadig gerne have svar på mit spørgsmål :-)
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 20:47 #5
Måske misfostår jeg, men troede du efterspurgte hvilkn hz en laptop afvikles i.

Skal du have en tft skærm til at spille på, skal du søge efter noget omking 8ms og ned. kig på linket
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 20:52 #6
nej du misforstod mig ikke, men tror det var mig der var galt på den. Jeg troede nemlig at laptops ikke blev afviklet i herz, men i ms, lige som almindelige tft-skærme.

Så hvis jeg kan holde ud at game på min laptop, hvilken tft skærm vil så nogenlunde svare til dette? Det vil der så ikke være et entydigt svar på, hvis det du siger er rigtigt, at min laptop afvikler i herz.
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 20:54 #7
du kan gøre sådan:

højreklik på skrivebordet > egenskaber > indstillinger > advanceret > skærm

Her står 60Hz
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 20:58 #8
Yes, 60hz, og kan jeg bruge det til noget som helst hvis jeg skal vurdere hvor hurtig en tft skærm jeg skal bruge, som yder nogenlunde som min laptop skærm?
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 21:00 #9
Lidt umuligt at sige.

Hvorfor ikke sige hvad du skal bruge den til?
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 21:09 #10
Hvis du bare havde startet med at sige det var umuligt at lave sådan en sammenligning :-)

Den skal primært bruges til arbejde, word, excel etc. og så internet surfing. Men jeg ville meget gerne kunne snige et enkelt spil ind engang imellem, men da jeg ikke er PRO gamer behøves jeg ikke 2ms skærme. Det skal bare være til at holde ud, uden man sider med en fornemmelse af at det kører dårligt.
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 21:20 #11
Så skal du ikke tænke på opdateringshastigheden. Om den er med 10 eller 12 er rygende ligegyldig.

Se de skærme de anbefaler og tester på flatpanels. Jeg brugte selv sitet da jeg valgte min Samsung
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
11. januar 2007 - 21:21 #12
Ok, thanks :-)

Bare post et svar :D
Avatar billede loppehund Nybegynder
11. januar 2007 - 21:22 #13
...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 11:51 #14
ms er et andet udtryk for frekvensen, og har man den ene kan den anden beregnes, præcis som km/t kan omregnes til meter/sek.

20ms er f.eks 50hz, (det omregnes ved at 1/ms = frekvensen) det er 8 klasses fysik ;)