Avatar billede odajensen Nybegynder
12. januar 2007 - 07:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget betyder det i hvilken verdensdel ens domæne er?

Hvor meget betyder det i praksis om man har et .dk, .com, eller com.au domæne til sin webside, hvis man f.x bor i Australien?

Er hastigheden forsinket eller lignende problemer, hvis jeg fx. bor i Australien og har et dansk eller et amerikansk domæne?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2007 - 08:01 #1
Hmmmm mig bekendt ikke meget for selve hastigheder, man det har betydning for søgemaskinerne.

Du bør have dine domæner der hvor kunderne er, helst både med IP adresse, domæne extention (f.eks. .au) og med sidernes sprog
Avatar billede odajensen Nybegynder
12. januar 2007 - 08:09 #2
Jeg har ikke et firma, og det skal man faktisk have for at registrere et com.au domæne, så vidt jeg kan se. Desuden er det dyrere.

Derfor var det jeg tænkte, Unoeuro er billigt og pålideligt, men man kan ikke registrere et com.au domæne med dem. Men hvad med et .com domæne?

Websiden skal i første omgang bare være til at eksperimentere med nogle ting, det er en ren legeplads det første stykke tid.
Avatar billede odajensen Nybegynder
12. januar 2007 - 08:10 #3
Øhm er alle .com domæner egentlig "placeret" i USA.

Du kan nok godt høre jeg er lidt på glatis.
Avatar billede it-dk Nybegynder
12. januar 2007 - 08:42 #4
De registri dvs dem som via ICANN er registrar (f.eks ikke unoeuro) har ofte domæne server rundt om i verden da ICANN har mange krav til sådanne registrar.
Avatar billede odajensen Nybegynder
12. januar 2007 - 08:54 #5
Det forstod jeg desværre ikke.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 09:54 #6
der er også det faktum at asien oftere rammes af jordskælv og derfor er risikoen for at ens side er nede noget større i et asiatisk land end det er i f.eks europa.
Avatar billede odajensen Nybegynder
12. januar 2007 - 10:06 #7
Tak for oplysningen...
Avatar billede inglenook Praktikant
12. januar 2007 - 10:12 #8
12/01-2007 08:10:46 "Øhm er alle .com domæner egentlig "placeret" i USA. "

Nej, .com domæner er ikke noedvendigvis placeret i USA. De kan i princippet vaere overalt i den store stygge verden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. januar 2007 - 11:01 #9
Og der er oftere strømafbrydelser i Los Angeles, oversvømmelser i New Orleans, ... osv ;)

Men grundlæggende er det fuldstændig ligegyldigt:  Du kan købe et .IN domæne (Indien) hos en registrator i USA, have navneserver for domænet i Danmark, have webserveren i Tyskland, og se siden mens du ferierer på Tonga-øerne.

Der er så blot:
  - der kan være hastighedsmæssige problemer, men normalt går tingene jo rimeligt
  - det kan være du kommer knap så højt op i søgemaskinernes lister

Men skal du lege, så er det i alt væsentligt ligegyldigt, og skal du bruge det til noget for alvor engang, så skifter man bare udbyder.
Avatar billede it-dk Nybegynder
12. januar 2007 - 11:04 #10
Beklager jeg ikke køre information så tydelig. Der findes selv registriet (dem der håndtere f.eks. com domæner) og så dem som f.eks sælger et til dig. Selv registriet har nogle server rund om i verden (i henholdt til ICANN). Når du registere et com sender din udbyder det hos et registri. Når din sider så er oppe og en forespørger på dit-domain.com tjekkes det hos et af registrine i verden som der næst siger hvilke dns server den skal gå til. Herefter spørger den så DNS serverne som siger hvor dit domæne er hoste og sender dine besøgende, email osv dertil (til din udbyder). Håber det var bedre forklaret eller må du sige til.
Avatar billede odajensen Nybegynder
12. januar 2007 - 11:19 #11
Tak for forklaringen.

"der kan være hastighedsmæssige problemer"

Har det så betydning hvor jeg har domæne når jeg sidder på en 256/64 (wireless via mobilnettet) forbindelse?
Avatar billede it-dk Nybegynder
12. januar 2007 - 11:37 #12
Ja men det kommer også an på mange andre faktore f.eks hvilke linier din udbyder samarbejde med når det kommer til trafik osv. Hvis du sider i Australien og dine besøgende er derfra kan der være langt til DK hos en dansk udbyder (trafik og respons tiderne er betydelig længere på internet linierne).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. januar 2007 - 11:46 #13
"Har det så betydning hvor jeg har domæne "  - når du skriver "domæne" mener du sikkert både domæne, og webserver. Det er ikke noget man behøver købe samme sted, men man kan, og for mange er det nemmere.

"Har det så betydning"  -  det ved du bedst selv: hvordan oplever du hastighederne når du kigger på .dk sider og på .au sider (med den rimelige antagelse at de fleste .dk sider er hosted i nærheden af Danmark osv.) ?