Avatar billede xirb Nybegynder
12. januar 2007 - 12:29 Der er 5 kommentarer

Beholde "bagrundsfarve" på resized billede

Når jeg benytter AspIMAGE ELLER AspJpeg (som jeg har til rådighed på serveren) til at resize (formindske) et JPG-billede, så sker der det, at baggrundsfarven ændrer sig!

Da billederne skal ligge med samme baggrundsfarve som hjemmesiden (ingen kanter), så det ser tosset ud, at billedet pludseligt har en anden baggrundsfarve - selvom det er ganske lidt..

Jeg har forsøgt med at vælge en farve til bund-farve/base colour når jeg gemmer til web via Photoshop, men det ændrer ikke noget.

Jeg tror, at problemet opstår, når billedet forsøges "smoothed". "Smoothing" (eller hvad det hedder) er en god ting, da billederne ellers vil se kantede ud..

- MEN KAN MAN TVINGE KOMPONENTERNE TIL AT BEHOLDE EN BESTEMT FARVE OGSÅ EFTER RESIZE? Dvs. tvinge en bestemt farve (=baggrundsfarven) til at gå uændret igennem på en eller anden måde..

(Ved godt, at der sikkert ikke er noget, der specifik hedder baggrundsfarve i en jpg-billede, men I ved nok hvad jeg mener! :-))

På forhånd MANGE TAK for alle inputs!
Avatar billede goose Nybegynder
12. januar 2007 - 12:34 #1
Ændrer farven sig meget, kan man evt. se et eksempel?

Prøv post den kode der resizer

/Goose
Avatar billede jokkejensen Novice
12. januar 2007 - 13:23 #2
du kan naturligvis ikke sætte en bestemt baggrundsfarve til resize funktionen, så skal du i hvert fald igang med noget billede genkendelse software.

Fejlen er du komprimere billedet for hårdt. Og derved mistes farve nuancerne.
Avatar billede xirb Nybegynder
12. januar 2007 - 13:27 #3
goose: Jeg leder lige efter en mulighed for at lægge det op p.t. :-) (arbejder lokalt)

jokkejensen: Jeg har forsøgt at sætte komprimeringen meget "mild" (100%), men det sker alligevel.. Derfor tror jeg det er noget "smooth-funktion", som netop gør, at kanterne på ting i billederne stadig ser smukt glatte ud selv efter en resize..
- Jeg tænkte heller ikke, at den selv skulle kunne se hvad der er baggrundsfarven - men måske kan man sætte en bestemt RGB-farve til at skulle preserveres igennem processen.. eller noget i den stil. :-)
Avatar billede goose Nybegynder
12. januar 2007 - 13:35 #4
bruger du resize eller resizeR (bemærk R i enden)

/Goose
Avatar billede xirb Nybegynder
19. august 2010 - 09:25 #5
Beklager at jeg glemte alt om denne tråd i sin tid.. Svar evt. hvis I lige vil ha' point for forsøget - ellers lukker jeg bare i løbet af et par dage..